zozwanger adverteren
Zwangerschap

14 Meest gestelde vragen over zwangerschap

Een zwangerschap, zeker de eerste, is een onzekere en behoorlijk spannende periode waarin er allemaal vragen in je opkomen. Wanneer ben je het meest vruchtbaar? Wat mag je wel en niet eten en mag je eigenlijk wel sporten of in de zon? In deze blog vind je de meest gestelde vragen over zwangerschap met daarbij natuurlijk de antwoorden!



De 14 meest gestelde vragen over zwangerschap!

Onderstaand een verzameling van de 14 meest gestelde vragen over zwangerschap! Staat jouw vraag er niet bij? Laat het me weten!

  1. Wanneer ben ik het meest vruchtbaar?

    Vrouwen zijn het meest vruchtbaar rond hun eisprong, om precies te zijn op de dag van de eisprong en de 5 tot 4 dagen voor de eisprong. De dag na de eisprong ben je niet meer vruchtbaar. Als je graag zwanger wilt worden, is het verstandig om op de meest vruchtbare dagen om de dag seks te hebben. Lees hier hoe je jouw eisprong kunt berekenen en vind hier meer informatie over je menstruatiecyclus.

  2. Wat zijn de eerste zwangerschapssymptomen?

    Er zijn een paar symptomen die al vroeg in de zwangerschap op te merken zijn. Dit zijn:

    • Misselijkheid en/of overgeven: Je kent het wel, het meest bekende zwangerschapskwaaltje dat mede wordt veroorzaakt door het zwangerschapshormoon hCG.
    • Gevoelige of pijnlijke borsten: Al vanaf het begin van je zwangerschap kunnen je borsten gevoelig en pijnlijk zijn en dit zet zich meestal meteen door. Je borsten maken zich al vanaf het begin klaar om later borstvoeding te geven (of je dit nu wilt of niet)
    • Vaker plassen: Door de hormonen en later door het toenemende bloedvolume in je lichaam, moet je vaker naar de wc dan normaal.
    • Vermoeidheid: Je lichaam is al vanaf het moment dat het eitje bevrucht is, heel hard aan het werk. En daarnaast gieren er diverse hormonen door je lijf zoals hCG, oestrogeen en progesteron. Deze combinatie zorgt voor extreme vermoeidheid die niet overgaat na een nachtje goed slapen.
    • Andere smaak en sterke geur: Al vrij snel in je zwangerschap zal je merken dat je bepaalde geuren anders ruikt of in één keer heel vies vindt. Je smaak kan ook veranderen. Zo kun je bepaalde producten niet meer lekker vinden terwijl je dat eerst super vaak at.

    Lees hier meer over de eerste zwangerschap symptomen.

    vragen over zwangerschap Wat zijn de eerste zwangerschapssymptomen

  3. Mag je sporten tijdens de zwangerschap?

    Een vraag die ik al snel had was: mag ik sporten tijdens de zwangerschap? Het antwoord is ja! Sporten is juist heel goed, maar let wel een beetje op welke sporten je doet. In het eerste trimester kun je nog vrijwel alles doen. Vanaf het tweede trimester kun je beter je buikspieren niet meer trainen en als je 6 maanden of langer zwanger bent moet je opletten met:

    • Buikspieroefeningen tijdens de zwangerschap: stop met je buikspieren trainen vanaf de derde maand van je zwangerschap. Je schuine buikspieren (obliques) mag je nog wel trainen.
    • Interval trainingen: interval trainingen of HIIT (High Intensity Training) zijn trainingen waarbij je op een hoge intensiteit sport, vaak met springen of snelle bewegingen. Dit soort trainingen kun je beter niet meer doen vanaf 6 maanden zwangerschap. Mogelijk moet je er eerder al mee stoppen omdat je zelf merkt dat je last krijgt van bandenpijn of van je gewrichten.
    • Hardlopen en joggen: tijdens het hardlopen en joggen belast je jouw gewrichten en dat kan pijnlijk zijn. Let op je lichaam en ga vanaf de 6 maanden lekker wandelen.
    • Watersporten: surfen, kanoën, raften en andere watersporten zijn niet verstandig om te doen met een grote buik. Als je erg ervaren en voorzichtig bent, dan kun je het nog redelijk lang blijven doen. Maar let wel op.
    • Wintersport: skiën, langlaufen en snowboarden zijn gevaarlijke sporten om te doen met een dikke buik. Hoe goed je ook bent, er is altijd een kans dat je valt en je wilt niet weten wat de consequenties zijn als je op je buik valt. In het begin van de zwangerschap mag het nog wel, maar zeker niet meer vanaf de 6 maanden aangezien je buik dan groter is en je evenwicht minder goed is.
    • Balsporten: balsporten kunnen gepaard gaan met hevig lichamelijk contact en daarnaast kan de bal in je buik terecht komen. Doe dit daarom ook zeker niet meer vanaf de 6 maanden.
    • Paardrijden: ga alleen paardrijden als je hier heel erg ervaren in bent en de kans dat je van het paard valt, nagenoeg 0 is.

    Sporten die je niet moet doen als je 6 maanden of langer zwanger bent: kitesurfen, duiken, de marathon lopen, krachttraining met hele zware gewichten, bergbeklimmen op een hoogte boven de 2500 meter, parachutespringen, boksen of worstelen.

  4. Mag je sporten tijdens de zwangerschap

  5. Wat mag je wel en niet eten tijdens de zwangerschap?

    Eén van de meest gestelde vragen over de zwangerschap is: wat mag je wel en niet eten tijdens de zwangerschap. Helaas wordt de laatste jaren de lijst met ‘verboden’ voedingsmiddelen steeds langer. Dat is niet omdat alles nu gevaarlijker is, maar omdat we van meer producten weten dat ze gevaarlijk kunnen zijn.

    Bij veel producten is de kans dat het gevaarlijk is heel klein, maar als je zwanger bent wil je denk ik geen enkel risico nemen. Let daarom op met: rauw vlees, rauwe vis en ei, kaas gemaakt van rauwe melk, roofvissen, alcohol, teveel koffie, teveel thee, teveel drop en pas op met bepaalde kruiden. Doe hier onze test wat je wel of niet mag eten tijdens de zwangerschap.

  6. Mag je seks hebben tijdens de zwangerschap?

    Dit is ook één van de meest gestelde vragen over zwangerschap en over het antwoord kan ik heel kort zijn: ja. Als je wilt mag je elke dag, de hele dag lang seks hebben zonder dat het je kindje schaadt. Tegen het einde van je zwangerschap kan seks zelfs helpen om de weeën op te wekken, mocht je het tegen die tijd beu zijn.

  7. Moet ik extra vitamines slikken tijdens de zwangerschap?

    In je zwangerschap zijn er twee vitamines die iedere zwangere vrouw extra moet innemen en dat zijn foliumzuur (400 mcg per dag) en vitamine D (10 mcg per dag). Als je daarnaast gezond en gevarieerd eet (bijvoorbeeld volgens de schijf van vijf) dan krijg je alle benodigde vitamines en mineralen binnen.

    Het is dan dus niet nodig om een multivitaminen in te nemen. Eet je niet volgens de schijf van vijf, dan is het mogelijk dat je wat tekort krijgt aan ijzer (vooral als je veganistisch bent) en jodium. Lees hier meer over de benodigde vitamines tijdens de zwangerschap.

  8. hoe vertel je dat je zwanger bent

  9. Wat is het beste moment om aan vrienden en familie te vertellen dat je zwanger bent?

    Dit is één van de meest gestelde vragen over zwangerschap waar eigenlijk geen duidelijk antwoord op is. Want in principe moet je zelf bepalen wanneer je het aan vrienden en familie wilt vertellen. Sommige wachten totdat de kans op een miskraam nog maar heel klein is. Anderen (zoals ik) hangen al met hun ouders aan de telefoon 3 seconden na een positieve zwangerschapstest.

    De kans op een miskraam is in de eerste weken nog redelijk groot. Daarnaast weet je in de eerste weken wel dat je zwanger bent, maar zolang er nog geen echo is gemaakt, weet je niet of het hartje wel klopt. Het kan voorkomen dat het hartje namelijk niet klopt of dat er een leeg vruchtzakje is. Je lichaam denkt dan dat je zwanger bent, maar helaas is het vruchtje al gestorven. Daarom wachten veel vrouwen met vertellen tot na de eerste echo of na de 12 weken echo.

  10. Tot wanneer mag je vliegen tijdens de zwangerschap?

    Het verschilt een beetje per vliegmaatschappij maar de meeste nemen je nog mee als je tegen de tijd van je terugreis nog geen 36 weken zwanger bent. Wanneer je een meerling krijgt, kan je al geweigerd worden bij 34 weken zwangerschap. Echt ideaal is het niet om te vliegen rond de 36 weken, omdat je dan al last kunt hebben van flink wat zwangerschapskwaaltjes. Meestal is het beter om je reis te maken voor de 28ste of 30ste week van je zwangerschap. Lees hier meer over vliegen tijdens de zwangerschap.

  11. Mag ik tijdens mijn zwangerschap naar de sauna?

    Eén van de meest gestelde vragen over de zwangerschap van fervente saunabezoeksters is: mag je nog wel naar de sauna? Vrouwen die vaak naar de sauna gaan mogen tijdens de zwangerschap nog steeds gaan, maar dan wel na de eerste 14 weken. Dus het eerste trimester kun je beter niet naar de sauna gaan. Je kindje is dan nog te kwetsbaar. In het tweede trimester kun je wel gaan, in het derde trimester kun je tot de 34ste week van de zwangerschap gaan. Daarna is het beter van niet omdat je lichaam dan bezig is met het voorbereiden op de bevalling.

    Vrouwen die niet vaak naar de sauna gingen voor de zwangerschap, kunnen tijdens de zwangerschap beter niet gaan. Je lichaam is niet gewend aan de sauna en dat kan gevaarlijk zijn. Lees hier meer over naar de sauna tijdens de zwangerschap.

  12. Hoe weet je of de bevalling begint?

  13. Hoe weet je of de bevalling begint?

    De meest gestelde vraag over de zwangerschap wanneer de laatste weken ingaan, is hoe weet je of de bevalling begint. Tja, dat is een beetje verschillend. Bij sommige vrouwen breken de vliezen en is het verlies van een stroom vruchtwater het teken van een beginnende bevalling.

    Bij andere start het met lichte weeën die vergelijkbaar zijn met lichte menstruatie krampen. Over een x aantal uur worden deze krampen steeds heftiger, duren ze langer, komen ze met regelmaat en hebben ze een duidelijke aanloop, hoogtepunt en ebben ze weg.

  14. Mag ik pijnstillers slikken tijdens de zwangerschap?

    Hoofdpijn, bandenpijn, buikpijn… het is niet gek dat je soms even een pijnstiller wilt tijdens je zwangerschap. Maar mag je wel alle pijnstillers slikken? Het antwoord is ‘nee’. Niet elke pijnstiller is geschikt om in te nemen als je zwanger bent.

    Wat je wel mag innemen is paracetamol. Volg altijd exact de dosering op en ga nooit over de 6 maal 500 mg (1 tablet) per dag. Neem geen paracetamol met codeïne of coffeïne. Overleg ook altijd even met je huisarts of verloskundige.

  15. Vanaf wanneer voel je voor het eerst leven?

    Je zwangerschap wordt pas echt bijzonder als je leven gaat voelen. Daarom behoort de vraag ‘Wanneer voel je voor het eerst leven’ zeker bij de meest gestelde vragen over zwangerschap. Het antwoord is: tussen de 16de en 20ste week van je zwangerschap.

    Moeders die al zwanger zijn geweest voelen het vaak eerder dan vrouwen die voor het eerst zwanger zijn. Dat komt omdat ervaren moeders beter weten waar ze op moeten letten. Een factor dat ook nog meespeelt is de ligging van je placenta. Als je placenta aan de voorkant ligt, dan kan het zijn dat wat later leven voelt. Ik voelde voor het eerste duidelijk schopjes bij 20 weken zwangerschap. Mijn placenta lag voor.

  16. Vanaf wanneer is de kans op een miskraam nog maar klein?

    De kans op een miskraam is nog maar heel klein als je 16 weken zwanger bent. In de eerste weken is de kans het grootst. Na week 6 wordt de kans steeds kleiner. Deze gaat van 9 tot 10% in week 7, 8 9, naar 8% in week 10 t/m 12 en vanaf week 12 tot week 16 is de kans tussen de 5 en 8%.

  17. Vanaf wanneer is de kans op een miskraam nog maar klein

  18. Mag ik in de zon als ik zwanger ben?

    De meest gestelde vragen over zwangerschap in de zomer zijn: mag ik in de zon als ik zwanger bent en wat is de beste zonnebrand. Als je zwanger bent mag je best in de zon, als je jezelf maar goed en regelmatig insmeert met zonnebrand.

    Zorg er daarnaast voor dat je gezicht zo min mogelijk in de zon komt. Er bestaat namelijk een kans dat je door de zon een zwangerschapsmasker krijgt. Dit zijn pigmentvlekken in je gezicht die pas na de bevalling zullen verdwijnen.

    Blijf altijd luisteren naar je lichaam en zoek meteen de schaduw op als je jezelf wat ongemakkelijk gaat voelen. Zorg er daarnaast voor dat je goed gehydrateerd blijft. Lees hier meer over zwanger in de zon. De beste zonnebrand, is zonnebrand met factor 50.

  19. Je kunt nog meer meest gestelde vragen over zwangerschap vinden op onze wiki pagina!

vadersschapsverlof 2019