header banner hema
Vitamines en mineralen

Vitamine B2 tijdens de zwangerschap! Hoe zit dat?

Er zijn heel veel vitamines die je uit voedsel haalt en iedere vitamine is ergens goed voor. Maar hoe weet je welke vitamines er goed voor je zijn als je zwanger bent? En misschien wel belangrijker, welke zijn minder goed? Heb je vitamine B2 tijdens de zwangerschap nodig?

startersbox zwitsal banner

Mag je vitamine B2 tijdens de zwangerschap?

Vitamine B2 wordt ook wel Riboflavine genoemd. Omdat vitamine B2 een wateroplosbare vitamine is, neem je deze direct op in je bloed en plas je een teveel meteen weer uit. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je te veel vitamine B2 binnenkrijgt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B2 tijdens de zwangerschap is ongeveer 1,9 microgram per dag. Voor vrouwen die niet zwanger zijn ligt dit op 1,6 microgram vitamine B2.

De gezondheidsraad adviseert in deze pdf (blz. 20) maar ook voor andere vitamines en mineralen, dat voor zwangere vrouwen een hogere inname wenselijk is dan voor niet-zwangere vrouwen. Dat is het geval voor vitamine A, vitamine B1 (thiamine), vitamine B3 (niacine), vitamine B6, folaat (red. “foliumzuur” wat in voeding zit), vitamine B12, vitamine C, jodium, koper en zink. Ook de eiwitbehoefte stijgt tijdens de zwangerschap.




Waarom is vitamine B2 goed voor je?

Vitamine B2 tijdens de zwangerschap is goed voor het zenuwstelsel en bevordert de energiestofwisseling. Maar deze vitamine is ook belangrijk voor gezonde huid en gezonde slijmvliezen. Bovendien helpt het de cellen in je lichaam te beschermen tegen oxidatieve schade.
En, wat vooral tijdens de zwangerschap heel belangrijk is: het zorgt voor behoud van een goed ijzergehalte en het helpt bij vermoeidheid.

prenatal extra korting banner

Waar leidt een tekort aan vitamine B2 toe?

Een tekort aan vitamine B2 komt in Nederland nauwelijks zeker als je voldoende zuivelproducten eet. Als je te weinig vitamine B2 binnenkrijgt heb je een grotere kans op vermoeidheidsklachten. Ook kan je ontstekingen krijgen van de huid en dan vaak bij je mondhoeken.

Het gevaarlijkste is dat het kan leiden tot een verlaging van het hemoglobine gehalte in jouw bloed. (bloedarmoede) Dit is de rode kleurstof in je bloed die zorgt dat zuurstof vanuit de longen met het bloed naar iedere cel in je lichaam gaat.

Welke voedingsstoffen zijn rijk aan deze vitamine?

Deze wateroplosbare vitamine B2 zit in voornamelijk in graanproducten, zuivel, vlees, vleeswaren, groenten en fruit.
Wil je meer groeneten eten? Probeer dan eens deze groentesappen als je zwanger bent.

De B-vitamines zijn: Thiamine (B1), Riboflavine (B2), Niacine (B3), Pantotheenzuur (B5), Pyridoxine (B6), Biotine (B8), Folaat/Foliumzuur (B9) en Cobalamine (B12).



Actuele aanbiedingen bij onze partners:
folder prenatal
folder hema
folder deonlinedrogist
folder kleertjes
folder mamalicious

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019