luieraanbiedingen header
Vitamines en mineralen

Vitamine B5 tijdens de zwangerschap! Hoe zit dat?

Veel zwangere vrouwen vragen zich af welke vitamines ze wel en niet tot zich mogen nemen. Zijn er bepaalde vitamines schadelijk voor de baby? Of moet je ergens juist extra veel van innemen? In dit artikel lees je alle informatie over vitamine B5 tijdens de zwangerschap.

hema rompers

Mag je vitamine B5 tijdens de zwangerschap?

Vitamine B5, ook wel Pantotheenzuur genoemd, is een wateroplosbare vitamine die je prima binnen mag krijgen als je zwanger bent. Doordat de vitamine wateroplosbaar is, komt hij snel in jouw bloed terecht. Maar een teveel (als je de vitamines uit je voeding haalt) plas je ook direct weer uit.

Het advies van de gezondheidsraad voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B5 tijdens de zwangerschap is 5 milligram. Dat is gelijk aan vrouwen die niet zwanger zijn. Geef je borstvoeding? Dan mag je 7 milligram per dag binnenkrijgen.




Waarom is vitamine B5 belangrijk als je zwanger bent?

Je hebt vitamine B5 onder andere nodig voor de energievoorziening van je lichaam. Erg belangrijk dus, zeker als je zwanger bent, dan kan je alle energie meer dan goed gebruiken. Ook is vitamine B5 essentieel voor groei, voortplanting en je fysiologische functies (denk aan ademhalen). Het helpt bij de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten, maar kan ook helpen bij vermoeidheid tijdens de zwangerschap. Genoeg vitamine B5 zorgt zelfs voor minder stress.

prenatal extra korting banner

Waar leidt een tekort tot vitamine B5 toe?

Een tekort aan vitamine B5 komt in Nederland gelukkig bijna nooit voor. Je kunt deze vitamine dan ook uit heel veel voedingstoffen halen. Als er echt een langdurig tekort is, kan je last krijgen van een branderig en pijnlijk gevoel in de voeten.

Dit was vaak zo tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar nu dus gelukkig niet meer. Ook een teveel komt niet vaak voor en je kunt alleen te veel vitamine B5 krijgen als je voedingssupplementen gebruikt tijdens de zwangerschap. Hierdoor kan je last krijgen van diarree.

Welke voedingsstoffen zijn rijk aan vitamine B5?

Vitamine B5 vind je in heel veel verschillende producten. Zo zit het in vlees en eieren. Maar ook in volkorenproducten, peulvruchten, melk en melkproducten en groenten en fruit.



Actuele aanbiedingen bij onze partners:
folder prenatal
folder hema
folder deonlinedrogist
folder kleertjes
folder mamalicious

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019