Zwanger Worden Zwangerschap

Voedingssupplementen tijdens de zwangerschap

Het is verstandig om bepaalde voedingssupplementen tijdens de zwangerschap in te nemen om de ontwikkeling van je baby te stimuleren. Tevens zorgen deze supplementen er ook voor dat je zelf tijdens de zwangerschap alles binnen krijgt wat je nodig hebt.



Nu zijn er vaak tegenstrijdige verhalen over welke voedingssupplementen je nu wel en welke je niet moet innemen. Sommige toekomstige moeders slaan iets door met voedingssupplementen en andere moeders nemen te weinig in. In deze blog kun je lezen van welke voedingssupplementen tijdens de zwangerschap bewezen is dat deze een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van je baby en je eigen gezondheid.
Voedingssupplementen tijdens de zwangerschap

Voedingssupplementen voordat je zwanger bent

Vanaf het moment dat jij en je partner besloten hebben om kinderen te nemen en jullie het dus gaan ‘proberen’ is het verstandig om te starten met een paar voedingssupplementen.

  1. Foliumzuur

    Begin direct met het innemen van 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je stopt met het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Weet je van tevoren al wanneer je gaat starten met proberen zwanger te worden, omdat je bijvoorbeeld wacht tot na je huwelijk. Start dan met het slikken van foliumzuur 4 weken voordat je stopt met anticonceptie. Foliumzuur helpt bij de ontwikkeling van je foetus. Het voorkomt een open ruggetje, open gehemelte of een hazenlip. Als je zwanger bent ga je er nog 10 weken mee door. Slik in ieder geval nooit langer dan 6 maanden foliumzuur.

  2. Vitamine D

    Net als foliumzuur kun je al starten met het innemen van vitamine D op het moment dat je besluit om zwanger te worden. De dosering is dan 10 microgram. Tijdens je gehele zwangerschap blijf je extra vitamine D innemen omdat je door je zwangerschap een hogere behoefte hebt aan deze vitamine. Vitamine D zorgt ervoor dat het calcium uit de voeding beter wordt opgenomen, het kan je immuunsysteem verbeteren en het zorgt voor een goede groei van je baby.

Voedingssupplementen tijdens de zwangerschap

Foliumzuur en vitamine D blijven belangrijke voedingssupplementen tijdens de zwangerschap. In principe zijn dit de belangrijkste voedingssupplementen. Als je gezond en gevarieerd eet is het in principe niet nodig om andere voedingssupplementen in te nemen. Gezond en gevarieerd eten houdt in het kort in dat je dagelijks het volgende eet:

  • minimaal 250 gram groenten;
  • 2 stuks fruit;
  • voldoende graanproducten (volkorenbrood, volkorenpasta) en aardappelen;
  • vis, vlees of peulvruchten;
  • gezonde onverzadigde vetten (halvarine op brood, vloeibare bak- en braadvet, plantaardige oliën);
  • voldoende vocht (1,5 tot 2 liter per dag) en geen alcohol.

Weet je van jezelf dat je dagelijks niet de genoemde producten binnenkrijgt dan kun je overwegen om een multivitaminen in te nemen, zeker wanneer je niet voldoende groenten en fruit eet (wat in Nederland vaak het geval is). Kies wel altijd voor een multivitaminen voor zwangere vrouwen. In deze multivitaminen is rekening gehouden met foliumzuur en vitamine D en daarbij bevat deze multivitaminen weinig vitamine A. Vitamine A kan namelijk schadelijk zijn als je zwanger bent! Een overdosering kan leiden tot afwijkingen bij de foetus.

Omega-3-vetzuren uit vis

Omega-3-vetzuren die voornamelijk in vis zitten zijn erg goed voor de ontwikkeling van je foetus en dan met name van de hersenen en ogen. Als je wekelijks 1 of beter 2 keer vis eet waarvan minstens 1 keer vette vis (haring, makreel, zalm, sardines, forel) dan krijg je genoeg binnen. Zorg er wel voor dat je geen rauwe vis eet en bepaalde vissoorten vermijdt. Lees hier meer over wat je wel en niet kunt eten tijdens je zwangerschap.

Lust je geen vis dan is het zeker verstandig om visolie in te nemen. Er zijn heel veel supplementen op de markt die beweren visolie te zijn, maar helaas zijn ze niet allemaal even goed. Check eerst of het alleen gaat om alleen omega-3-vetzuren. Het is namelijk niet nodig om supplementen in te nemen die ook omega 6 of omega 9 bevatten. Daarnaast is het essentieel dat het supplement of preparaat EPA en DHA bevat want het zijn juist die stoffen die je nodig hebt.

Zo zie je maar dat het slikken van voedingssupplementen tijdens de zwangerschap niet overbodig is. Wil je weten of je ook jouw baby straks voedingssupplementen mag geven, lees het hier.

vadersschapsverlof 2019