“babydeals
Zwangerschap

Welke superfoods mag je eten als je zwanger bent?

Gevarieerd eten is heel belangrijk, zeker als je zwanger bent. Je “eet immers voor twee”. Om er voor te zorgen dat je kindje een goede start krijgt, is het verstandig om zo gezond mogelijk te eten. Ook superfoods kunnen in je menu passen, als je maar weet welke en hoeveel. Lees hier meer over welke superfoods je mag eten als je zwanger bent!

beste babyfoon bol.com

Wat zijn superfoods en waarom zijn ze goed voor je?

Superfoods zijn er in allerlei soorten en maten. Een aantal jaren geleden zag je de winkels er ineens mee vol liggen. Die kleine rode gojibesjes, hennepzaad en het knalgroene tarwegraspoeder. Toch hoef je voor superfoods niet perse naar een natuurwinkel.

“Gewoon” groente en fruit zijn namelijk ook superfoods! Alle producten die je in dit artikel vindt zijn supergezond, maar vergeet vooral niet om te variëren. Aardappels en brood zijn namelijk ook goed voor je, want koolhydraten tijdens de zwangerschap mogen zeker niet ontbreken in jouw dagelijkse voeding voor de groei van je kindje. Zorg dat je vooral niet te weinig eet!




ORAC Waarde van superfoods en jouw immuunsysteem

Anti-oxidanten zijn belangrijke nutriënten voor de versterking van jouw immuunsysteem en dat van je kindje nu je zwanger bent. Het helpt je lichaam in het bestrijden van bacteriën en virussen maar ook tegen vrije radicalen in jouw lichaam. Deze onstabiele moleculen zijn onder andere verantwoordelijk voor het ontstaan van kanker, veroudering en ontstekingen in je lichaam.

Normaal gesproken maakt jouw lichaam enzymen aan die je beschermen tegen deze vrije radicalen. Maar er zijn ook anti-oxidanten die jouw lichaam niet zelf kan aanmaken en die je dus uit jouw voeding haalt. Ze versterken dus jouw immuunsysteem.

De hoeveelheid anti-oxidanten in superfoods wordt uitgedrukt in ORAC waarde, Oxygen Radical Absorbance Capacity. Hoe hoger deze waarde hoe beter het is voor jouw immuunsysteem. Bekijk hier de tabel met handige zoekfunctie.

Kleertjes.com korting banner

Deze 15 superfoods mag je eten als je zwanger bent!

  1. Aardbeien

    Het eten van aardbeien kan ervoor zorgen dat je ijzer beter opneemt. Eet dus aardbeien na een ijzerrijke maaltijd! Maar ze zitten ook vol met vitamine C, bètacaroteen, foliumzuur en kalium. (ORAC 4302)

  2. Bananen

    Wist je dat je van bananen beter gaat slapen? Ze bevatten namelijk tryptofaan. Maar bananen zijn ook rijk aan kalium en het behoud van je vochtbalans. (ORAC 795, als babyvoeding zelfs 2658)

  3. Broccoli

    Als je broccoli stoomt in plaats van kookt, behoud je veel meer van de voedingsstoffen. En die zitten er genoeg in broccoli: calcium, foliumzuur en magnesium. Het is een superfood met een kanker remmende werking en hoge ORAC waarde (2160)

  4. Chiazaden

    In deze zaden zitten veel omega-3 vetzuren, ideaal dus als je geen viseter bent. Ook eiwitten en calcium zijn te vinden in deze kleine zaadjes. Tel daar vezels bij op en het geeft je een verzadigd gevoel.(ORAC 9800)

  5. Droge abrikozen als superfood

    Om je ijzertekort tijdens de zwangerschap op peil te krijgen zijn gedroogde abrikozen echt geweldig. En bij de meeste zwangere vrouwen is dat ijzer alles behalve op peil. Een handje vol geeft je al 10% van je dagelijkse behoefte aan ijzer. Maar ook calcium, foliumzuur, magnesium en kalium zit er in. (ORAC 3234)

  6. Eieren

    Eieren zijn hartstikke gezond. Ze bevatten natuurlijk eiwit, maar ook ijzer en vitamine B12.

  7. Gojibessen

    Je kent ze vast wel die kleine rode besjes. Ze lijken een beetje op rozijnen, maar ze smaken minder zoet. Gojibessen zijn de meest voedzame vruchten ter wereld. Het geeft een boost aan je vitaminevoorraad, jullie immuunsysteem en het zorgt voor mineralen en eiwitten. (ORAC 4310)

  8. superfoods anti oxidanten met hoge orac waarde zwangerschap

  9. Bosvruchten als superfood

    Ze zijn niet goedkoop in de supermarkt maar wel erg goed voor je gezondheid, bosvruchten zoals blauwe bessen (ORAC 4669), zwarte en rode bramen (5900). ’s Ochtends met wat cruesli en yoghurt als een goed begin van de dag.

  10. Groene bladgroenten

    Ze bevatten veel ijzer en calcium. Dus eet boerenkool (ORAC 1770), raapstelen, postelein, spinazie (1687) en spruitjes. (

  11. Hennepzaad

    Hierin zit veel lecithine. Dit is heel goed voor het functioneren van onze lever. Je lever zorgt ervoor dat je lichaam ontgift wordt. Heel goed als je zwanger bent!

  12. Noten

    Ideaal als tussendoortje. Deze superfoods zitten vol met gezonde onverzadigde vetten, vitamine B1 en E en vezels. Let er wel op dat je de ongezouten variant neemt, walnoten (ORAC 13541) en amandelen (4454) zijn goed voor je, maar voor welke noot je kiest maakt weinig uit.

  13. Vette vis

    Als je vette vis eet, krijg je goede vetten binnen die je baby helpen bij de opbouw en groei van de hersenen. Lees hier welke vis je wel en niet mag eten als je zwanger bent.

  14. Avocado

    Avocado is een echte superfood als je zwanger bent. Het zit boordevol omega-3 vetten, anti-oxidanten (ORAC 1900) en vitamines B, K en E, mineralen, vezels maar ook foliumzuur!

  15. Zoete aardappel

    Betacaroteen, calcium, energie en vitamine C, dat zit allemaal in zoete aardappel (2115). Beijk hier een gezond recept van Roos met zoete aardappel.

  16. Kruiden

    Niet alle kruiden mag je eten tijdens de zwangerschap, dus pas daarmee op. Maar sommige kruiden zijn echte superfoods met veel anti-oxidanten zoals oregano (ORAC 13970), kurkuma (127068), gember (14840) en knoflook. Lees hier meer over welke kruiden je wel en niet mag eten bij zwangerschap.

Je kunt dus prima superfoods eten als je zwanger bent. Maar het leuke is dat je dat waarschijnlijk al deed zonder dat je het wist. Groente, fruit, zoete aardappel, vis en dagelijks een handje noten en je bent al heel erg goed bezig voor die kleine baby in je buik! Meer weten? Kijk ook eens op de website van het voedingscentrum.

banner autogordel zwangere vrouwen

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!