Roos schrijft

Alles over koolhydraten tijdens de zwangerschap

Ik hoor het zo vaak ´Ik eet zo min mogelijk koolhydraten omdat ik wil afvallen.´ Koolhydraten zijn bijna de vijand geworden van vrouwen die op hun lijn willen letten of willen afvallen. Sommige dames beweren zelfs dat ze koolhydraten moeten schrappen om niet teveel aan te komen tijdens de zwangerschap. Ik ben het daar niet meer eens. Je mag prima koolhydraten tijdens de zwangerschap eten. Sterker nog: in producten met goede koolhydraten zitten belangrijke vitamines en mineralen die je nodig hebt. Lees hier meer over het belang van gluten en koolhydraten tijdens de zwangerschap.

Waarom zijn koolhydraten de vijand

In mijn tijd als gewichtsconsulent heb ik nooit iemand aanbevolen om weinig koolhydraten te eten en toch hebben mijn cliënten altijd goede resultaten behaald. Koolhydraten schrappen is niet nodig om slank te worden of te blijven. Waarom zijn koolhydraten dan toch vaak de vijand?

Dat komt omdat in heel veel slechte producten, slechte koolhydraten zitten. Denk aan alle producten met suiker. Ik denk dat meer dan ¾ van wat je in de supermarkt kunt kopen, bommetje vol zitten met koolhydraten. Als je minder koolhydraten gaat eten, dan schrap je heel veel voedingsmiddelen uit je eetpatroon. Je keuze is dan zeer beperkt en dan ga je vanzelf minder eten en afvallen. Het is dus in zekere zin ‘makkelijk’.

vitaminen multifit

Gluten schadelijk?

Naast dat koolhydraten een slecht imago hebben, hebben gluten dat ook. Sommige beweren dat gluten onder andere vermoeidheid, diabetes en beschadiging aan de darmen kunnen veroorzaken. Dit geldt echter alleen voor de mensen met coeliakie (glutenintolerantie). Slechts 1% van de bevolking krijgt darmspruw door gluten uit brood. Daarnaast heeft 95% van onze bevolking geen diabetes en die kunnen dus gewoon koolhydraten eten zonder aan te komen.

Voor mensen die dus geen glutenintolerantie hebben is het helemaal niet nodig of erg zinvol om glutenvrij te eten. Het kost je alleen maar veel geld en extra moeite.

Belang van koolhydraten tijdens de zwangerschap

Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor ons lichaam. Daarom heb je (gezonde) koolhydraten nodig om vooruit te komen. Om die reden is het niet verstandig om koolhydraten te schrappen tijdens je zwangerschap. Je hebt energie nodig om je goed te voelen en je kindje te laten groeien. In gezonde producten met koolhydraten zitten belangrijke vitamines en mineralen die je nodig hebt, zoals:

  1. Vezels:

    Vezels zorgen voor een betere darmwerking, geven een verzadigend gevoel en zorgen voor een gelijkmatige stijging van het bloedglucosegehalte. Genoeg vezels consumeren helpt goed tegen obstipatie. Een volwassenen heeft minimaal 30 gram vezels per dag nodig. Wanneer je 4 volkorenboterhammen eet heb je al 12 gram binnen.

  2. Vitamine B:

    B1 is een belangrijke vitamine voor je spieren, zenuwen en hersenen.

  3. Vitamine B6:

    Vitamine B6 speelt een rol bij de aminozuurstofwisseling. Het is nodig voor de collageenvorming. Collageen is van belang voor de structuren van kraakbeen, pezen, bloedvaten en huid. Tevens speelt vitamine B6 een rol bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes.
    Een tekort aan B6 komt tot uiting door een gestoorde suikerstofwisseling, bloedarmoede, depressie en aandoeningen van het zenuwstelsel.

  4. Jodium:

    Volkorenbrood is een belangrijke leverancier van jodium, dat haal je niet zo makkelijk uit andere voeding. Door een jodiumtekort kan je schildklier trager gaan werken, wat kan leiden tot overgewicht. Voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven is het belangrijk om genoeg jodium te eten voor een goede ontwikkeling van de hersenen van haar baby. Jodium wordt tijdens het bakken aan brood toegevoegd. Zonder jodium uit brood bestaat er de kans dat je een tekort krijgt, vooral als je geen vis eet. Als je 4 sneetjes brood per dag eet krijg je al genoeg jodium binnen.

Overige mineralen in volkoren- of graanproducten zijn: ijzer, calcium, zink en magnesium.

goede en slechte koolhydraten

Goede en slechte koolhydraten

Je kunt je koolhydraten tijdens de zwangerschap halen uit veel groenten, volkoren granen en fruit. Dit zijn natuurlijke producten die het minst schadelijk zijn voor je lichaam. Deze koolhydraten geven voor een langere periode energie en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel meer stabiel blijft.

Goede bronnen voor koolhydraten tijdens de zwangerschap:

  • Havermout
  • Spelt
  • Boekweit
  • Zilvervliesrijst
  • Rijstwafels
  • Volkoren quinoa
  • Volkoren of spelt couscous
  • Groenten en fruit

Snelle koolhydraten tijdens de zwangerschap kun je beter wel laten staan. Want een teveel aan bijvoorbeeld suiker wordt eerder omgezet in vet dan bij andere producten en daarvan kom je onnodig veel aan. Vermijd onderstaande koolhydraten zoveel mogelijk:

  • Pizza,
  • Witte pasta of rijst,
  • Suiker,
  • Frisdrank,
  • Koek, snoep, gebak,
  • Friet,
  • Gepaneerde snacks,
  • Wit brood,
  • Chocolade,
  • Chips.

Wil je weten hoe je de koolhydraten tijdens de zwangerschap kunt verdelen? Vul dan de eetmeter in!

Reageer

Instagram

error: Inhoud is beschermd !!

Niets meer missen?
nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een mail met alle blogs en interessante aanbiedingen in jouw mailbox.

Bedankt voor jouw inschrijving.

Oeps er ging iets mis.