zozwanger adverteren
Zwangerschap

ZwangerFit een hype of aan te raden?

Misschien dacht je stiekem dat je zwangerschap jou een vrijbrief gaf om het lekker rustig aan te doen, zowel fysiek als qua werk, maar dan kom je toch van een koude kermis thuis. Want tegenwoordig moeten ook de zwangere vrouwen er steeds meer aan geloven. De nieuwe hype voor zwangere vrouwen om fit worden of te blijven tijdens de zwangerschap, is de cursus ZwangerFit. Heeft zo’n cursus nut, of is het weer zo’n gezondheidsrage?



Wat is zwangerfit precies?

Zwangerfit is een eigentijdse cursus voor zwangere vrouwen en vrouwen die net bevallen zijn. De cursus is ontwikkeld door de NVFB, Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapeuten bij Bekkenproblematiek en pre- en postpartum gezondheidszorg. In het kort: het is dus opgezet door fysiotherapeuten die precies weten welke oefeningen goed zijn om uit te voeren tijdens en na de zwangerschap.

Het doel van de cursus is door middel van kracht- en conditietraining de vrouwen fit en sterk te laten blijven tijdens hun zwangerschap. Hierbij ligt de aandacht bij de spiergroepen die het meest worden belast tijdens de zwangerschap en de spieren die je gaat gebruiken tijdens de bevalling. Na je bevalling ligt de nadruk op oefeningen die helpen je oude lichaam en conditie weer terug te krijgen. Doelen van de trainingen zijn onder andere je voorbereiden op de bevalling, lichamelijke klachten voorkomen en als je ze al hebt dan leer je door middel van ZwangerFit met de klachten om te gaan en deze te verminderen.

Naast fysieke trainingen krijg je ook theorie zodat je meer te weten komt over wat de zwangerschap doet met je lijf. Zwangerfit wordt meestal in kleine groepjes gegeven van maximaal 8 tot 10 personen. Je kunt starten met ZwangerFit als je 16 weken zwanger bent (bij sommige aanbieders zelfs eerder) en je gaat door tot de bevalling.
Na de bevalling kan je de cursus vanaf 4 weken post partum (na bevalling) weer oppakken, mits je lichaam het toelaat.

ZwangerFit een hype of aan te raden?

Ik juich alles toe wat het doel heeft vrouwen fit te laten blijven tijdens en na de zwangerschap. Dus ook deze ZwangerFit cursussen. Het is al meerdere malen bewezen dat het hartstikke gezond is om tijdens je zwangerschap in beweging te blijven. Er zijn tal van voordelen aan sporten tijdens de zwangerschap, zoals het verminderen van pijntjes in de rug en bekken en het helpt om jezelf beter te voelen.

Wat mooi is aan ZwangerFit is dat het ontwikkeld is door professionals, mensen die dus echt weten waar ze het over hebben. Daarnaast wordt je ook altijd begeleid door fysiotherapeuten of instructeurs die een goede cursus hebben gevolgd. Zij kunnen je dus heel goed adviseren en weten precies welke oefeningen je wel of niet moet doen. Zelfs vrouwen die last hebben van bekkeninstabiliteit, hebben baat bij ZwangerFit. Je kunt dus echt nog in beweging blijven als je lichamelijke pijntjes hebt, je moet alleen even weten hoe.

Wat de training modern of eigentijds maakt, is de combinatie van krachttraining, conditietraining en aparte theorielessen. Doordat de theorielessen apart zijn, zijn de trainingen echt actief en worden ze optimaal benut. Tevens wordt de cursus in kleine groepjes gegeven zodat er veel aandacht is voor elke cursist.
wat doe je bij zwangerfit

Wat doe je bij zwangerfit?

Bij Zwangerfit ga je dus tijdens de trainingen lekker aan de slag. Je krijgt een combinatie van krachttraining en conditietraining. Daarnaast doe je ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen die je kunnen helpen tijdens de bevalling. In de trainingen maak je gebruik van fitnessapparatuur, gewichten en ander oefenmateriaal.

De cursus is ontwikkelt op basis van bekkenklachten bij vrouwen. Bekkenklachten komen heel vaak voor bij de zwangerschap, terwijl je bekken juist zo belangrijk zijn! Daarom is er een speciale cursus voor zwangere vrouwen ontworpen om bekkenklachten te voorkomen, je spieren sterker te maken en na de bevalling weer terug in shape te komen.

Voordelen van ZwangerFit:

  • Je behoudt of verbetert je conditie, uithoudingsvermogen, coördinatie, stabilisatie en spierkracht.
  • Je blijft langer mobiel.
  • Het vermindert klachten bij het bewegen.
  • Je vergroot je zelfredzaamheid omdat je weet hoe je jouw lichaam kunt gebruiken.
  • Het vermindert of voorkomt bekkenklachten.
  • Je leert hoe je de juiste houding kunt aannemen als je bijvoorbeeld wilt bukken of tillen.
  • Je weet hoe je jouw lichaam naar behoren kunt belasten zonder over je grenzen heen te gaan.
  • Bovendien krijg je meer kennis over de zwangerschap, bevalling, kraamtijd en je herstel.
  • Je komt in contact met andere zwangere vrouwen.

Alternatieven voor ZwangerFit

Hoewel ik Zwangerfit zeker toejuich zijn er ook nog andere alternatieven om in beweging te komen tijdens de zwangerschap. Ik zeg dus niet dat Zwangerfit de beste optie is, maar het is een hele goede optie. Het belangrijkste is dat je blijft bewegen tijdens de zwangerschap en dat je jezelf fijn en goed voelt in je zwangere lijf. Dit geeft je vertrouwen. Tevens is het goed dat je weet wat goede oefeningen voor je zijn en hoe je deze kunt uitvoeren.

Er zijn tal van andere zwangerschapscursussen die je dit bieden. Denk aan zwangerschapsyoga of zwangerschapsgym. Er zijn ook online diverse workouts te vinden voor zwangere vrouwen die zeker goed zijn om te doen, maar dan wil ik je wel waarschuwen.

Als je totaal geen ervaring hebt met bepaalde oefeningen zoals een squat, dan is het misschien niet handig om dit in je eentje thuis te gaan doen met je zwangere buik. Het is namelijk essentieel dat je houding helemaal goed is. Voor echte beginners is het beter om naar een cursus toe te gaan. Ervaren sporters kunnen wel thuis aan de slag als ze geen zin of tijd hebben om naar een zwangerschapscursus te gaan. Bekijk hier wat online zwangerschapscursussen.

vadersschapsverlof 2019