zozwanger adverteren
Zwangerschap

Wat is zwangerschapsyoga?

Zwangerschapsyoga is een soort van zwangerschapscursus die je kunt doen in de periode dat je in verwachting bent. De cursus is bijna hetzelfde als reguliere yoga alleen zijn de oefeningen wat lichter, minder inspannend en aangepast op het zwangere lijf. Het doel is fit en sterk te worden of te blijven en je voor te bereiden op de bevalling. Waarom is het goed voor je?



Wat is zwangerschapsyoga?

Zwangerschapsyoga is een vorm van yoga alleen worden er dan oefeningen en technieken uitgevoerd die aangepast zijn op het zwangere lichaam en die je helpen lichamelijke klachten te voorkomen of behandelen. Tevens helpen de oefeningen om later meer ontspannen de bevalling in te gaan.
drogist
Omdat een zwanger lijf niet te veel belast moet worden, zijn de oefeningen bij zwangerschapsyoga over het algemeen licht en niet heel inspannend, zodat je het makkelijk kunt volgen en uithouden. Toch bouw je dankzij de yoga wat kracht op en helpt het om fit te worden of te blijven. De yoga is een goede voorbereiding op de bevalling.

Behalve dat yoga goed is voor je lijf, levert het ook mentale voordelen. Je leert namelijk om naar je lichaam te luisteren, er mee samen te werken en te ontspannen op momenten dat het nodig is. Dit geeft zelfvertrouwen wat je natuurlijk wel kunt gebruiken op het moment dat je jouw kind op de wereld moet zetten.

Waarom is zwangerschapsyoga goed voor je?

Zwangerschapsyoga is om diverse redenen ontzettend goed voor je, namelijk:

  • Ademhaling:

    (Zwangerschaps)Yoga besteedt veel aandacht aan ademhaling en hoe je jouw ademhaling op de juiste manier kan inzetten om hier lichamelijk profijt van te hebben. Bijvoorbeeld om goed te ontspannen. Dit helpt tijdens de zwangerschap, maar ook zeker tijdens de bevalling wanneer het belangrijk is je ademhaling te optimaliseren om weeën op te vangen en te persen.

  • Kracht:

    Tijdens de yoga ligt de nadruk voornamelijk op het verstevigen van de rugspieren, beenspieren en de bekkenbodemspieren. Deze spieren zijn belangrijk om het gewicht van de buik te dragen en heb je nodig tijdens de bevalling.

  • Houding en balans:

    Een belangrijk aspect van zwangerschapsyoga is het optimaliseren van je houding en balans. Tijdens de zwangerschap, en dan met name vanaf het moment dat je buik flink gaat groeien, hebben veel vrouwen de neiging om hun bekken naar voren te kantelen en achterover te leunen waardoor er een holle rug ontstaat. Dit is funest voor je rug waar je dan later weer last van kunt krijgen. Tijdens de yoga leer je hoe je jouw houding optimaal houdt om onder andere deze klachten (en nog meer) te voorkomen.

  • Rust creëren:

    Een zwangerschap kan best heftig zijn, niet alleen voor je lijf, maar ook mentaal. Je kunt jezelf bijvoorbeeld zorgen maken over de bevalling, de vraag of je wel een goede moeder zal zijn of dat je baby wel gezond is. Yoga kan je helpen meer rust te creëren in je hoofd en te ontspannen. Je leert de zaken te accepteren zoals ze zijn zodat je jezelf niet meer verzet en tevreden kunt zijn. Dit kan ontzettend helpen om de spanningen die je voelt aan te pakken.

  • Je lichaam leren kennen:

    Het is ontzettend belangrijk dat je jouw lichaam kent en weet wat het aan kan en wat niet. Zeker tijdens de zwangerschap. Zwangerschapsyoga besteedt hier aandacht aan en leert je inzicht te krijgen in je veranderende lichaam en behoeftes. Want je zal merken dat je elk trimester andere behoeftes hebt. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan verbinding maken met je kindje door bijvoorbeeld je hand op je buik te leggen.

waarom zwangerschapsyoga goed is

Praktische informatie over zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga kan je individueel volgen, maar meestal is het in groepsverband samen met andere zwangere vrouwen. De meeste cursussen hebben 1 partnerles waarin jullie beide worden voorbereid op de bevalling.

Wanneer beginnen met zwangerschapsyoga?

In principe kun je op elk moment tijdens je zwangerschap beginnen met de yoga, zelfs als je al dichtbij je uitgerekende datum bent. Het is namelijk altijd goed om wat aandacht aan je lijf en geest te schenken. Yoga kan je in principe uitvoeren tot in je laatste dagen van de zwangerschap.

In de regel starten de meeste vrouwen met de yoga tussen de 12de tot 16de week van de zwangerschap, maar eerder of later mag meestal ook.

Kosten en vergoeding zorgverzekering

De meeste cursussen voor zwangerschapsyoga hebben tussen de 5 tot 10 bijeenkomsten. De kosten kunnen rond de 100 tot 200 euro liggen. De cursus wordt niet vergoed in het basispakket van de zorgverzekeraar. Bij sommige verzekeraars kun je jezelf aanvullend verzekeren en worden zwangerschapscursussen wel (gedeeltelijk) vergoed. Bekijk goed de polis van je verzekering!

Online cursus Yoga en mindfulness

Je kan ook kiezen voor een online cursus Fit & in balans bevallen met Yoga en mindfulness. Je krijgt uitleg over wat er in je lichaam gebeurt tijdens de bevalling gecombineerd met oefeningen en tips voor lichaam en geest.


Meer weten? Kijk dan hier!

Postnatale yoga

Wil je na je zwangerschap weer fit worden en je bekkenbodemspieren sterker maken, dan kun je jezelf aanmelden voor postnatale yoga. Dit is niet overal mogelijk, dus bekijk eerst het aanbod in jouw omgeving. Je kunt starten met yoga na je bevalling als je baby 4 tot 6 weken oud is. Heb je een keizersnede gehad dan zal je minstens 8 weekjes moeten wachten.

Waarom past zwangerschapsyoga soms helemaal niet bij jou?

Het klinkt allemaal geweldig, die zwangerschapsyoga, maar toch is het niet altijd voor iedereen geschikt. Sommige mensen vinden het ‘te zweverig’ (wat overigens altijd heel erg meevalt) en vinden de oefeningen maar niks. Dat kan, want niet iedereen vindt hetzelfde leuk. Net zoals dat niet iedereen houdt van hardlopen, fitness of dansen.
Vind je yoga maar niks, dan kun je altijd iets anders proberen om fit te blijven tijdens de zwangerschap en als voorbereiding op de bevalling. Denk aan zwangerfit, Mensendieck of één van onze online zwangerschapscursussen.

Reageer

vadersschapsverlof 2019