Wat was de datum van de eerste dag van jouw laatste menstruatie?

Jouw cyclus lengte in dagen:

Vul jouw mailadres in om wekelijks op de hoogte te blijven van de voortgang van jouw zwangerschap

Ik geef toestemming aan zozwanger om wekelijks een mail met informatie over de voortgang van mijn zwangerschap te sturen.

Derde trimester Tweede trimester Week voor week Zwangerschapskalender

26 Weken zwanger

Nu je 26 weken zwanger bent heb je weer een kleine mijlpaal bereikt. Je kindje is nu levensvatbaar! De kans dat je baby buiten de baarmoeder kan overleven is 81%. Maar hopelijk blijft hij of zij nog eventjes zitten want de longetjes, hersenen en de weerstand moeten nog verder ontwikkeld worden. Je baby is nu 33 centimeter en ongeveer even groot als een courgette. Het gewicht is 760 gram.



Oogjes open en blijven trainen met ademen

De oogjes hebben lange tijd dicht gezeten, vanaf deze week gaan ze open! Je baby blijft oefenen met ademen door vruchtwater in te ademen en weer uit te blazen. Op deze manier kunnen de longen doorgaan met ontwikkelen wat uiteraard erg belangrijk is voor als je baby straks de eerste teugen lucht binnen krijgt!
26 weken zwanger

26 weken zwanger: Jouw baby wordt steeds sterker

Je zal nu je 26 weken zwanger bent merken dat je baby sterker en sterker wordt. Hoewel dit voor jou zelf niet altijd prettig is (denk aan hardere schoppen in je buik) is het wel een goed teken voor je baby. Hoe sterker je kindje wordt, hoe gezonder hij of zij straks is! Door de vele bewegingen van je baby kan het voorkomen dat je pijn voelt onder je ribben of in je onderbuik.

Daarnaast zal het slapen voor jou een stuk minder makkelijk gaan. Je baby is contant aan het ‘sporten’ en daarnaast wordt het steeds lastiger om een goede houding te vinden in je slaap.

Onderzoek heeft aangetoond dat het beter is om op je zij in slaap te vallen als je 26 weken zwanger bent.

Wat kan helpen om je slaap te bevorderen is voldoende beweging overdag. Ga ook regelmatig even naar buiten. Zorg er als laatste voor dat je niet te veel drinkt vlak voordat je gaat slapen. Misschien dat een zwangerschapskussen ervoor kan zorgen dat je makkelijker kan liggen in bed.

Vaker plassen als je zwanger bent

Je baarmoeder is tegen de tijd dat je zesentwintig weken zwanger bent al van een behoorlijk formaat. Je ingewanden moeten zelfs plaats maken en worden opzij gedrukt. Tevens zal je baby meer op je blaas drukken waardoor je vaker naar de wc moet en je last van je darmen kunt krijgen. Sommige vrouwen krijgen last van obstipatie tijdens zwangerschap terwijl andere juist diarree krijgen. Blijf altijd goed eten en drinken, vooral als je diarree hebt.

Welke vorm van beweging kun je het beste doen?

We geven je vaak het advies om genoeg te blijven bewegen. Maar tegen de tijd dat je 26 weken zwanger bent is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Door je groeiende buik zal je waarschijnlijk al blij zijn als je kunt opstaan. Een goede manier om toch in beweging te blijven is zwemmen.
Alleen bij zwemmen heb je bijna geen last van je buik en voel je jezelf weer eens licht in plaats van log en lomp. Bekijk daarom eens of ze bij jou in de buurt zwangerschapszwemlessen geven. In beweging blijven kan echt helpen om bepaalde kwaaltjes en ongemakken te verlichten.

Heb je al nesteldrang?

Een van de bekende symptomen die aangeven dat je bevalling steeds dichterbij komt is nesteldrang. Dit houdt in dat je steeds meer behoefte krijgt om op te ruimen, schoon te maken en de babykamer helemaal in te richten. Heb je hier last van? Ga dan vooral je gang, op die manier kun je jouw energie kwijt en ben je ook weer lekker in beweging!

25 Weken zwanger 27 Weken zwanger



error: Inhoud is beschermd !!

Niets meer missen?
nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een mail met alle blogs en interessante aanbiedingen in jouw mailbox.

Bedankt voor jouw inschrijving.

Oeps er ging iets mis.