“babydeals
Kraamtijd

Hoe lang duurt het herstellen van de bevalling nou eigenlijk?

Negen maanden zwanger, negen maanden ontzwangeren. Zo hoor je het vaak, maar is dat ook echt zo? Hoe lang heeft je lichaam nodig om te herstellen van de bevalling en een zwangerschap? Voel je je meteen weer jezelf, of heb je daar echt een paar maanden voor nodig? Ik zet de feitjes voor je op een rijtje.

banner billendoekjes waterwipes

Binnen twee weken weer een superstrak lichaam

Je ziet ze genoeg voorbij komen op Instagram en andere Social Media. Super fitte moeders met een mega strakke buik, in croptop pronkend met een newborn van een paar weken. Terwijl je zelf nog met een hangbuik in je joggingbroek zit, met lekkende borsten en hormonen die door je lijf gieren.
Vergelijk jezelf alsjeblieft niet met anderen. En bedenk vooral: het meeste wat je op de sociale media ziet is niet wat het lijkt.

Aan mijzelf merk ik vooral dat dit keer het herstellen van de bevalling en mijn tweede zwangerschap langer duurt voordat ik weer in model kom. Na Yinthe was ik heel snel weer ‘terug in vorm.’ Voor het oog althans. Ik zat binnen twee weken weer in mijn gewone skinny jeans. Maar door mijn ijzertekort tijdens de zwangerschap heeft het uiteindelijk heel lang geduurd voor ik echt weer fit en niet meer moe was. Zo zie je maar, schijn bedriegt. Myrah is nu drie maanden oud en ik kan mijn eigen kleding al lang weer aan, maar die buik… Hij is nog lang niet strak, laten we maar zeggen.

babykleding hema banner

Herstellen van de bevalling, de eerste weken

De eerste weken na de bevalling heeft je lichaam het nog best even zwaar te verduren. Je hebt een baby laten groeien, en je bent bevallen. Of dat nou vaginaal of via een keizersnede is gebeurd, het is een aanslag op je lijf. In de uren en dagen na de bevalling krijg je te maken met naweeën. Deze kunnen best pijnlijk zijn, maar ze zijn voor het goede doel: namelijk je baarmoeder laten krimpen.

Wat er eerst nog even flink gaat groeien en daarna ook gaat krimpen zijn je borsten. Tussen dag 3 en dag 5 krijg je te maken met stuwing. Of je nou borstvoeding geeft of niet. Als je dat wel doet kan je je kindje wat vaker aanleggen om de druk eraf te halen, of je kolft een klein beetje.
Geef je geen borstvoeding? Dan is het even afzien. Vaak maar een dag of twee. Zakjes appelstroop in de vriezer doen is een fijne tip. Spuugdoekje erom en in je bh. Zo charmant zit je er waarschijnlijk toch nog niet bij, dus wat kan jou het schelen.

Zo moe, zo moe. “Ik wist niet dat je zo moe kon zijn!”

Als je tijdens je zwangerschap al dacht dat je moe was wordt dit waarschijnlijk alleen nog maar erger. Zeker als je behoorlijk wat bloed bent verloren tijdens de bevalling en je ijzer misschien wat aan de lage kant is. De eerste weken verlies je ook nog wat bloed, omdat de wond aan je baarmoeder nog moet helen. Daardoor blijf je vloeien en verlies je nog best wat stolsels. Soms ter grote van een tennisbal. Kraamverband is echt geen overbodige luxe de eerste dagen.

Tel daar het chronische slaaptekort bij waar je mee te maken krijgt en je weet pas echt wat moe zijn is. Bij de eerste vond ik het wel meevallen. Zeker tijdens je verlof kan je ’s morgens gewoon je bed weer in als de baby weer slaapt.
Nu we een bijna-kleuter en een baby hebben vind ik het heftiger, de kleuter is gewoon om 7 uur ‘aan’ (of eerder), en als je dan om 5 uur nog een fles hebt gegeven en net weer je ogen dicht hebt zijn het best lange dagen. Zeker als je ook nog om een uur of 12 de avondfles moet geven.
moeder moe na de bevalling met baby

Haaruitval, urineverlies en een droge huid

Wat een feestje hè? Dat herstellen na de bevalling. Die volle bos haar die je misschien kreeg tijdens je zwangerschap verdwijnt weer als sneeuw voor de zon. Als je heel veel ‘geluk’ hebt krijg je zelfs van die leuke korte plukken babyhaar. Bij mij duurde het bijna drie jaar voor de kortste pluk weer aangroeide, en toen was ik weer zwanger.

Door de bevalling kan het zijn dat bekkenbodem wat lui is geworden en je last hebt om je urine op te houden. Er zijn speciale oefeningen om je bekkenbodemspieren te trainen. Blijf je last houden? Ga dan even naar de huisarts voor een verwijzing naar de bekkenfysio.
Mede door de hormonen kan je te maken krijgen met een mega droge huid. Zeker vlak na de bevalling. Smeren, smeren, smeren dus. Het liefst met producten die weinig parfum en alcohol bevatten.

Omarm je lijf! Neem de tijd om te herstellen van de bevalling

En dat zeg ik, ha-ha. Ik irriteer me kapot aan het feit dat mijn buik nog zo ‘dik’ is. Vanaf het moment dat de sportschool weer begon met buitenlessen stond ik met mijn barble en dumbles in de Power groep. Elke week lig ik op mijn yoga matje en ik probeer braaf thuis mijn buikspieroefeningen te doen.

Maar het mag nog niet baten. “Komt wel!” zegt iedereen, geef het de tijd. Dus dat doe ik dan ook maar. Ik ben nog maar op 30% van de 9 maanden, dus het zal wel weer goed komen met me. Om je lijf een beetje te helpen met het herstellen na de bevalling en zwangerschap is het fijn om lief voor jezelf te zijn. Boek een massage, eet gezond, drink veel water. Wissel, als het kan, de nachten af zodat je af en toe even bij kunt tanken.

Ook psychisch kan het best even duren voor je weer jezelf bent. Was je echt een warhoofd tijdens de zwangerschap? Dat mommy-brain kan nog best even blijven. Dus kijk niet raar op als je de eerste weken op je werk als een kip zonder kop rondloopt. Het hoort erbij, het is een fase, het komt goed.
Neem de tijd om te herstellen van de bevalling en zwangerschap, besef wat je lichaam voor elkaar heeft gebokst. Een prachtige baby!

Bh keuzestress banner

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!