“header
Mamma

Zwangerschapskilo’s: Gewicht verliezen na zwangerschap

Het is natuurlijk heerlijk om zo’n klein hummeltje op de wereld te zetten. Het is alleen soms vervelend dat je er nog een klein ‘cadeautje’ aan overhoudt: de zwangerschapskilo’s. Sommige vrouwen komen maar 8 kilo aan, maar andere vrouwen moeten het doen met 20 kilo extra vlees aan de haak. Hoe kan je die zwangerschapskilo’s beperken en hoe kan je gewicht verliezen na de zwangerschap? Je leest het in deze blog!

luiers met korting banner

Zwangerschapskilo’s beperken

Vroeger werd weleens gezegd dat je voor 2 moet eten tijdens je zwangerschap. Helaas is dat niet waar. Vooral in de eerste 3 maanden is het absoluut niet nodig om meer te gaan eten dan dat jij als vrouw nodig hebt. Dat kan soms erg lastig zijn, vooral als je last hebt van eetbuien of constant zin hebt in iets lekkers. Het is heel makkelijk om de zwangerschap als excuus te gebruiken, maar als je extra veel gaat eten, ga je daar later gegarandeerd spijt van krijgen.

Heb je zin in iets lekkers, eet dan iets gezonds. Denk aan een stuk fruit, volkorenboterham, volkoren cracker of wat snackgroenten. Probeer jezelf ook af te leiden zodat je er niet meer aan denkt.

Daarnaast is het belangrijk dat je in beweging blijft. Probeer als richtlijn aan te houden dat je minimaal 2,5 uur per week beweegt. Dit hoeft geen sporten in de sportschool te zijn. Wandelen, fietsen, tuinieren, zwemmen of stofzuigen hoort hier ook bij. Het gaat erom dat je hartslag hoger is, maar je hoeft niet buiten adem te zijn.

Sommige sporten kan je beter vermijden tijdens de zwangerschap zoals contact sporten. Lees hier meer over sporten tijdens de zwangerschap.

Hoe snel de zwangerschapskilo’s kwijt

Ga niet lijnen tijdens de zwangerschap!

Het is belangrijk dat je tijdens je zwangerschap niet te veel, maar ook niet te weinig gaat eten. Wanneer je 4 maanden zwanger bent heb je iets meer kilocalorieën nodig. Maar aangezien je ook steeds minder gaat bewegen, hoef je dat niet te compenseren. Eet gevarieerd en voldoende.

Lijnen tijdens je zwangerschap is een zeer slecht idee. Omdat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt kan je baby misschien niet goed groeien. Daarnaast zorgt dit tekort aan voedingsstoffen ervoor dat je extreem vermoeid kunt raken. Eet daarom niet te weinig. Dit betekent iets gezonds eten wanneer je honger hebt. Bijvoorbeeld fruit, groenten of volkorenproducten. Laat daarnaast de suikerrijke en vette producten staan. Als je dat doet scheelt het al een hoop.

fitmom samen fit met je kind

Hoeveel komen vrouwen aan tijdens de zwangerschap?

Gemiddeld kunnen vrouwen ongeveer 10 tot 15 kilo aankomen tijdens de zwangerschap. Maar er zijn genoeg vrouwen die rond de 20 kilo aankomen. Hoe meer zwangerschapskilo’s je verzamelt tijdens de zwangerschap, hoe langer het duurt voordat je weer op je oude gewicht zit. Als je 12 kilo zwaarder wordt tijdens de zwangerschap dan bestaan die kilo’s uit:

Vruchtwater 2 kilo
Gewicht baby Ongeveer 3,5 kilo
Extra bloed 2 kilo
Placenta 1,5 kilo
Extra vet 3 kilo
Extra borst 0,5 kilo

Lees ook deze blog: Hoe kan je de gewichtstoename beperken tijdens de zwangerschap?

banner billendoekjes waterwipes

Hoe snel de zwangerschapskilo’s kwijt?

Hoe snel je weer op je oude gewicht zit is lastig te zeggen. Het is afhankelijk van het aantal kilo’s dat je aankomt tijdens de zwangerschap, hoe je lichaam herstelt na de zwangerschap (ontzwangeren) en mogelijk ook of je borstvoeding geeft of niet. Sommige vrouwen zijn na een paar maanden weer op gewicht, andere vrouwen doen er tergend lang over.

hoe snel zwangerschapskilo’s kwijt

Wil je gewicht verliezen na de zwangerschap? Ga in ieder geval nooit meteen op een streng dieet na de bevalling. Je lichaam heeft energie nodig om te herstellen. Stel het afvallen dus nog even twee tot drie maanden uit. Soms helpt het al om gewoon voldoende en gezond te eten. Laat de vette snacks en suikerrijke voedingsmiddelen staan en eet gezonde producten zoals fruit, groenten en volkorenproducten. De eerste kilo’s zullen er dan al geleidelijk af gaan.

Na 3 maanden kan je wat gaan afvallen, maar een streng dieet volgen is eigenlijk nooit goed voor je. Je kunt wel meer gaan sporten. Lees hier informatie over sporten na de zwangerschap.

Afslanken met korting banner

Zwangerschapskilo’s en borstvoeding

Borstvoeding geven kan helpen om sneller op het oude gewicht te komen. Dat komt omdat vrouwen die borstvoeding geven dagelijks tussen de 300 tot 500 kilocalorieën meer verbranden. Geef je borstvoeding dan is het niet goed voor je baby om streng op dieet te gaan. Er kunnen dan mogelijk gevaarlijke afvalstoffen in je moedermelk terecht komen. Tevens kan de melkproductie verminderen.

Zolang je luistert naar je lichaam (dus eten wanneer je echt honger hebt en niet eten als je eigenlijk geen honger hebt) zal je langzaamaan gewicht verliezen. Een halve kilo per week is al meer dan voldoende.
Lees ook de blog, borstvoeding en afvallen mag dat?

afvallen na zwangerschap tips

Wat kan je eten na de zwangerschap?

Het beste is om op een gezonde manier gewicht verliezen na de zwangerschap. Dit houdt in dat je gezond en genoeg eet zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt, maar toch iets minder binnen krijgt dan je nodig hebt. Op die manier creëer je een zogenoemde negatieve energiebalans en kan je afvallen.

Kijk eens op de website van het voedingscentrum. In de schijf van vijf staat precies aangegeven wat je kunt eten om alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Als je precies dat eet, minstens 1,5 liter vocht per dag drinkt en suiker en vette snacks laat staan, kun je gewoon afvallen.

prenatal banner weekaanbiedingen

Zwangerschapskilo’s gaan niet weg

De eerste stap is gezond, maar voldoende eten. Bijvoorbeeld volgens de schijf van vijf. Lukt dit niet om af te vallen, dan kan het helpen om meer te bewegen. Begin met 2,5 uur matig intensief bewegen. Dit houdt in dat je hartslag duidelijk verhoogd is, je nog wel kan praten maar niet kunt zingen.

Voorbeelden van bewegen: wandelen (flink doorstappen), fietsen, tuinieren, stofzuigen, dweilen, zwemmen of dansen. Als dit lukt kan je het verder uitbouwen. Bijvoorbeeld met 2 keer per week een half uurtje intensief sporten (je kunt dan niet meer praten) en daarnaast nog 2 tot 3 keer per week oefeningen om je spieren sterker te maken. Sterkere spieren zijn goed voor je gezondheid. Ze zorgen ervoor dat je houding beter wordt en je stofwisseling iets versneld.

Probeer eerst de zwangerschapskilo’s kwijt te raken met meer beweging en niet door drastisch minder te eten. Let er dan wel op dat je het sporten niet gaat compenseren met meer eten. Blijf gezond eten, bijvoorbeeld volgens de schijf van vijf en voer daarnaast het sporten op zonder dat je veel gaat ‘bijeten’.
Lukt het nog steeds niet om gewicht verliezen na de zwangerschap, schakel dan eens hulp in van een diëtist of gewichtsconsulent.

fitmom boek banner

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!