zozwanger adverteren
Mamma

Simpele techniek om binnen 30 seconden in slaap te vallen!

Nu even geen techniek om je baby in 30 seconden in slaap te laten vallen, maar een techniek die ervoor zorgt dat jij in 30 seconden in slaap kunt vallen. Hoe vaak lijden ouders wel niet aan slaapgebrek of slapeloosheid? Denk aan de gebroken nachten waarbij je moeite hebt om telkens weer in slaap te vallen. Of misschien heb je stress of veel zorgen en vallen daardoor de oogjes maar niet dicht. Er bestaat een hele simpele techniek die mogelijk helpt om die 7 tot 8 uurtjes slaap te pakken. Mits je baby ook doorslaapt natuurlijk 😉
deonlinedrogist voor moeder en baby



3 Stappen om in 30 seconden in slaap te vallen

Een techniek die je kan helpen binnen 30 seconden in slaap te laten vallen is de 4-7-8 techniek. Het bestaat uit 3 hele simpele stappen die iedereen kan volgen. Namelijk:

  1. Adem 4 secondelang in door je neus;
  2. Houd je adem 7 seconden vast;
  3. Adem langzaam 8 secondelang uit door je mond;
  4. Herhaal.

Klinkt behoorlijk simpel toch? Dat klopt, maar de eerste keer zal het toch even wennen zijn. Mensen die stress hebben ademen vaak heel oppervlakkig en soms een beetje snel. Om de 4-7-8 techniek toe te passen moet je de ademhaling dus flink aanpassen en dat voelt in het begin heel onnatuurlijk.

Vier seconden inademen zal nog wel lukken, maar 7 seconden je adem inhouden is eventjes wennen. Houd je wel aan deze 7 seconden en ga niet stiekem sneller tellen of al eerder uitademen. Hetzelfde geldt voor het uitademen, ga ook dit niet sneller doen maar maak echt gebruik van die 8 seconden. Zolang je nog wakker bent herhaal je deze stappen. Dus na het uitademen, adem je weer 4 secondelang in. Je blijft dit achter elkaar doen zonder pauzes of zonder even normaal te ademen.

Na een paar keer herhalen zal je merken dat het makkelijker en natuurlijker gaat en hopelijk val je na 2 keer herhalen al lekker in slaap. 

Hoe vaker je de 4-7-8 techniek toepast, hoe makkelijker het gaat en hoe beter het werkt.

Je zal al snel merken dat je hart langzamer gaat kloppen, je niet meer ligt te piekeren en je lichaam ontspant.

trucje om binnen 1 minuut in slaap te vallen

Waarom werkt deze techniek of dit trucje?

Waarom werkt deze techniek om je in ongeveer 30 seconden in slaap te laten vallen? Om hier antwoord op te geven is het allereerst belangrijk dat je de oorzaak weet waarom je de slaap niet kunt vatten. Heb je stress op je werk? Lig je ’s avonds te piekeren? Ben je oververmoeid? Maak je jezelf zorgen om je baby? 

In de meeste gevallen is stress en piekeren de oorzaak van slapeloze nachten.

Volgens Ideapod.com zijn stress en je ademhaling met elkaar verbonden. Wanneer mensen veel stress ervaren gaan ze oppervlakkig ademhalen en naar hun zeggen zorgt het oppervlakkig ademhalen weer voor meer stress. Ik weet niet of dit zo is, maar ik weet dat wel diep en ontspannen ademhalen je tot rust brengt. Zowel fysiek als mentaal.



Door 4 secondelang in te ademen dwing je jezelf om veel zuurstof op te nemen en zuurstof hebben we nodig in ons lichaam.

Het resultaat is dat je hart langzamer gaat kloppen en je meer zuurstof in je bloedbanen krijgt. Je krijgt dus een fijne zuurstofboost. Daarna zal je merken dat je meer ontspannen bent in je lichaam en in je hoofd. Omdat je mindful aan het ademen bent, heb je geen ‘tijd’ om jezelf druk te maken om andere zaken want je bent gefocust op het tellen en ademen en niet op het feit dat je niet kan slapen.
Op deze manier pak je zowel de stress aan (je gaat ontspannen ademen en niet meer oppervlakkig) en het gepieker (je focust je alleen op je ademhaling en niet op alle gedachten die door je hoofd spoken).



Dus mocht je vanavond of vannacht de slaap niet kunnen vatten, probeer dan de 4-7-8 truc om in 30 seconden in slaap te vallen. Ik ga het ook zeker proberen! Laat je me weten wat jouw ervaring is?

vadersschapsverlof 2019