Wat was de datum van de eerste dag van jouw laatste menstruatie?

Jouw cyclus lengte in dagen:

Vul jouw mailadres in om wekelijks op de hoogte te blijven van de voortgang van jouw zwangerschap

Ik geef toestemming aan zozwanger om wekelijks een mail met informatie over de voortgang van mijn zwangerschap te sturen.

Zwangerschap Zwangerschapskwaaltjes

Diastase tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap gaat je buik flink in formaat toenemen. Door deze groei moeten er wat andere onderdelen van je lichaam plaats maken. Denk bijvoorbeeld aan je rechte buikspieren. Als je buikspieren gaan wijken tijdens de zwangerschap voor je baby, dan wordt dat een diastase genoemd. Lees hier wat het precies inhoudt, waardoor het wordt veroorzaakt en wat je kunt doen als je last hebt van diastase tijdens de zwangerschap.



Wat is diastase?

Iedereen heeft buikspieren, soms weliswaar wat verstopt en iets minder sterk, maar ze zijn er wel. Je buikspieren bestaan onder andere uit schuine buikspieren en rechte buikspieren. De rechte buikspieren zijn ook wel het befaamde ‘sixpack’ die sommige van ons zo graag willen. Tijdens de zwangerschap moet juist dat sixpackje wat wijken. De rechte buikspieren zijn met elkaar verbonden door middel van een bindweefsel-peesplaat. De peesplaat loopt vanaf je borstbeen tot aan je schaambot. Normaal gesproken is de peesplaat ongeveer 1cm breed.

Door je zwangerschap wordt het bindweefsel wat soepeler. Dit gebeurt onder andere door de invloed van de zwangerschapshormonen. Doordat het bindweefsel weker is en daarnaast je buik groeit om je kleintje plek te geven, wijken de buikspieren opzij. De middellijn kan zo uitrekken tot 2 of 2,5 cm breed. Dit wordt een diastase genoemd. Wanneer de diastase groter is dan 2,5 cm kan er mogelijk een breukje optreden. Een diastase ontstaat vaak in het tweede trimester.
wat is diastase tijdens zwangerschap

Wanneer heb je een diastase?

Na de eerste zwangerschap kan het zijn dat je een lichte diastase hebt. Na de bevalling herstelt dit vanzelf. Dit duurt tussen de 6 weken tot 6 maanden.

Je kunt zelf controleren of je een diastase hebt, dat doe je als volgt:

Ga op je rug liggen en trek je knieën op. Je voeten zet je plat op de vloer. Leg je armen langs je lichaam met je handpalmen naar beneden. Til je hoofd op met je kin op de borst. Voel met je vingertoppen zowel boven als onder je navel en controleer of je een ruimte tussen je buikspieren voelt. Is de ruimte groter dan 2 tot 3 vingers, neem dan contact op met je huisarts!

Diastase klachten

Als je last hebt van een diastase, kun je de volgende klachten ervaren:

  • Problemen met je houding.
  • Problemen met je stabilisatie.
  • Jezelf omdraaien in bed, aankleden, voorover of achterover buigen gaat moeizaam.
  • Je hebt sneller last van rugklachten.
  • Obstipatie.

Tips van veel zwangere vrouwen om beter te slapen: gebruik een zwangerschapskussen.

zwangerschapskussen om beter te slapen

Diastase tijdens de zwangerschap pijn

Het kan voorkomen dat de diastase tijdens de zwangerschap echt pijn kan doen. Dit merk je bijvoorbeeld extra goed als je moet hoesten, niezen of tijdens je wc bezoek moet persen. Dit kan leiden tot ademhalingsproblemen en tevens kan het leiden tot complicaties tijdens de bevalling. Mocht dit bij jou het geval zijn, dan is het heel verstandig dit aan te geven bij je huisarts/verloskundige. Er wordt dan bekeken of je misschien een keizersnede moet.

Je hebt een grotere kans op een diastase wanneer je:

  • 34 jaar of ouder bent.
  • al eerder bent bevallen.
  • eerdere bevalling middels een keizersnede was.
  • zwanger bent van een meerling.
  • een grote baby verwacht.
  • overgewicht hebt.
  • veel vruchtwater hebt.

diastase tijdens zwangerschap herkennen

Diastase behandeling

Er is sprake van een lichte diastase wanneer deze 1 cm breed is. Een matige diastase is 1 tot 2,5 cm breed. Je hebt een ernstige diastase en waarschijnlijk ook een navelbreuk als de ruimte tussen de buikspieren groter is dan 2,5 cm. Ga nooit, maar dan ook nooit je rechte buikspieren trainen als je denkt dat je een diastase hebt. Er komt dan meer spanning op de spieren te staan, waardoor je de diastase juist versterkt. Train daarom ook niet je rechte buikspieren direct na de bevalling.

Een lichte diastase herstelt meestal vanzelf binnen 6 weken tot 6 maanden. Controleer zelf geregeld of je er nog last van hebt. Let daarnaast op met buikspieren trainen na de zwangerschap. Een matige diastase geneest vaak ook vanzelf. Je kunt dit proces iets versnellen door voorzichtig je core en bekkenbodem te trainen. Train niet je rechte buikspieren, dus crunches zijn echt uit den boze. Train in de eerste maanden alleen je core terwijl je blijft staan. Na 3 maanden kun je wat andere oefeningen doen.

Een ernstige diastase (navelbreuk) is niet zomaar te herstellen door oefeningen. Vaak is een operatie nodig om de ruimte dicht te maken.

Diastase fysiotherapie

Wanneer je last hebt van een diastase tijdens de zwangerschap kan het zeker helpen om jezelf te laten behandelen door een fysiotherapeut. Een fysiotherapeut kan exact meten hoe groot je diastase is. Als de diastase te behandelen is door middel van oefeningen, gaan jullie samen aan de slag. Je krijgt dan specifieke oefeningen die helpen de diastase te sluiten. Hierdoor kunnen ook je klachten verminderen. Zeer zinvol dus!

Beste babyfoon Zwangerschapscursus?
error: Inhoud is beschermd !!
kortingscode ikwordmama