zozwanger adverteren
Roos schrijft

Tips om beter te slapen tijdens de zwangerschap

Ik ben er al meerdere keren voor ‘gewaarschuwd’: tijdens het derde trimester gaat het slapen steeds slechter. Ik hoopte dat het bij mij wel mee zou vallen, maar helaas merk ik dat ook ik een slachtoffer ben van een steeds slechtere nachtrust. Omdat ik absoluut geen zonnestraaltje ben wanneer ik te weinig slaap (ja, mijn man krijgt het nog te verduren als onze baby er straks is), ben ik op zoek gegaan naar tips om beter te slapen tijdens de zwangerschap. En natuurlijk ga ik deze met jullie delen!



Waarom hebben we slapeloze nachten aan het einde van zwangerschap?

Momenteel heb ik meerdere oorzaken die mijn steeds slechtere nachtrust kunnen verklaren. Als eerste is het de laatste weken heerlijk weer in Nederland. Ik kan daar erg van genieten, tot het moment dat ik moet gaan slapen. Want slapen in een warme slaapkamer is super vervelend. Daarnaast heb ik mede door de hogere temperatuur last van onrustige benen. Soms kan ik er niet door slapen, soms word ik er zelfs wakker van! Mega vervelend.

  • Dromen over het nieuwe leven met kind

    Een andere reden waarom mijn nachtrust minder is, is omdat ik teveel aan het denken ben. Ik ben nu 32 weken zwanger en ik heb kan echt niet wachten totdat ons meisje er is. Zodra ik een voorstelling probeer te maken van mijn leven met dochter, begin ik te tintelen van ongeduld. Ik wil haar vasthouden en kusjes geven. Het gevolg is dat ik niet slapen omdat ik besef dat ik nog eventjes moet wachten. Vervolgens vraag ik mezelf af of ik wel alle spullen in huis heb en wat ik nog moet gaan kopen. Voor ik het weet ben ik 2 uur verder en klaarwakker.

  • in slaap vallen tijdens de zwangerschap

  • Super licht slapen

    Als ik dan eindelijk in slaap val, word ik wakker van elk geluidje. Laatst ‘sloeg’ mijn man mij per ongeluk in zijn slaap. Net op zo’n avond dat ik met moeite in slaap was gevallen. Ik kon hem serieus wel wat aan doen, omdat ik dus weer wakker werd en voor de tweede keer die nacht met opengesperde ogen naar het plafond lag te staren. En meneer sliep vrolijk verder. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me in moest houden hem niet door elkaar te schudden.

  • Je ligt gewoon niet lekker!

    Ik ben een buikslaper en dat gaat op een gegeven moment gewoon echt niet meer. Nu zeggen velen dat je tijdens je zwangerschap niet op je rug of buik mág slapen, maar dat is niet waar. Het is echt niet gevaarlijk voor je baby als je op je rug of buik slaapt, het is alleen minder prettig voor jezelf. Zo zou het kunnen dat je niet fijn op je rug slaapt omdat je merkt dat je duizelig wordt of wat minder soepel adem kan halen. Dat komt omdat die kolossale buik wat aderen afknelt wat vrij onprettig is. Het is dan uiteraard beter om even een andere houding aan te nemen.

Beste houding tips om beter te slapen tijdens de zwangerschap

De beste houding is slapen op je linkerzij. Als je op die zij ligt raakt er niets bekneld en heeft je placenta de beste doorbloeding. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan, alleen maar op je linkerzij slapen. Ik hou dat niet heel de avond vol en daarnaast ligt mijn dochter soms op zo’n manier dat ik absoluut niet fijn lig op mijn linkerzij.

Zoeken naar een fijne houding is best een onderneming en dat zal niet heel snel veranderen. Maar er zijn wel een paar trucjes die je kunt toepassen om wat comfortabeler te liggen.

Tips van veel zwangere vrouwen om beter te slapen: gebruik een zwangerschapskussen.

zwangerschapskussen om beter te slapen

Tips zwanger en comfortabel te liggen

Wat je kunt doen om zo comfortabel mogelijk te liggen:

  • Fijner slapen op je rug:

    Voelt het niet prettig aan om te slapen op je rug, bijvoorbeeld omdat je er duizelig van wordt of je rugpijn krijgt? Ga dan half op je zij liggen en leg een kussen onder je rug. Je kunt er dan tegenaan rollen zodat je niet compleet op je rug ligt.

  • Prettiger op je buik slapen:

    Helemaal op je buik slapen gaat simpelweg niet, maar je kunt wel een beetje half op je buik liggen. Dit doe je door op je zij te liggen en voor je een kussen te leggen. Hier kun je dan half oprollen.

  • Fijner slapen met kussens:

    Kussens zijn ideaal om jezelf wat beter te laten slapen. Leg ze voor je of achter je. Daarnaast is het ook prettig om een kussen tussen je benen te leggen, zo lig ik ook elke nacht. Er zijn veel zwangere vrouwen die zweren bij een groot voedingskussen. Dit is een soort van lange worst die je helemaal om je heen kunt leggen.

  • Nieuw matras?

    Als je matras is doorgelegen is het sowieso niet echt prettig slapen. Misschien is het dan nu hét moment om te investeren in een nieuwe matras waar je prettig op kunt liggen.

tips om beter te slapen tijdens de zwangerschap

Tips om beter te slapen tijdens de zwangerschap

Een goede of fijne slaaphouding is zeer prettig, maar dan kan het nog steeds zijn dat je maar niet in slaap kunt vallen. Onderstaand nog een paar van mijn tips om beter te slapen in de laatste weken van de zwangerschap:

  • Piekeren?

    Schrijf het op! Lig je te piekeren over hoe het gaat zijn als de kleine er is? Vraag je jezelf af of je niet iets vergeten bent? Nou ik wel, als ik dat nu heb dan schrijf ik het meteen op. Of ik schrijf op waarover ik pieker en beloof ik mezelf daar morgen verder over na te denken. Of ik schrijf alles op wat ik bedenk dat ik nog moet doen of kopen op één van mijn lijstjes. Deze staan in mijn telefoon en kan ik makkelijk aanvullen.

  • Onrustige benen?

    Sta op! Onrustige benen zijn echt verschrikkelijk en ik heb er super veel last van. Nu weten wetenschappers en artsen niet precies waar dit vandaan komt. Het kan zijn dat je te weinig beweging hebt overdag (zorg dus dat je voldoende beweegt), je een tekort hebt aan vitamines of misschien is je doorbloeding niet optimaal. Wat ik doe bij onrustige benen is opstaan en wat gaan lopen. Vervolgens squat ik 5 keer heel langzaam en ga ik een paar keer op mijn tenen staan. Als het warm is dan ga ik wat rondjes buiten lopen. Even gaan zitten op de koude tegelvloer is soms ook erg prettig. Na 10 minuten probeer ik het nog een keer.

  • Niet in slaap komen?

    Sta op! Mijn vader heeft mij geleerd dat als je na ongeveer een kwartier nog niet in slaap kunt komen, je eventjes moet opstaan. Ga naar de wc, loop een klein rondje door het huis en probeer het nog een keer. Soms helpt het ook om even te gaan lezen. Ik doe dit heel vaak en het helpt wel. Blijkbaar ben je gewoon nog niet moe genoeg.

  • Warm?

    Lucht je kamer door! Met warm weer is slapen nog lastiger. Elke avond, zodra het wat gaat afkoelen (rond 19.00 uur) zet ik alle ramen tegenover elkaar open om het lekker door te laten waaien. Dan koelt het vaak wel lekker af. Daarnaast zorg ik er ook voor dat mijn beddengoed lekker fris is door het elke week te verschonen. Dat slaapt ook heerlijk.

Heb jij nog goede tips om beter te slapen en lekker in slaap te vallen tijdens je zwangerschap? Ik hoor ze graag, want slaap is super belangrijk!

Reageer

vadersschapsverlof 2019