zozwanger adverteren
Zwangerschap Zwangerschapskwaaltjes

Zwangerschapsdementie: Zwanger en vergeetachtig

Sta je voor de zoveelste keer in de supermarkt omdat je weer iets was vergeten? Of ben je 5 minuten je bril aan het zoeken terwijl hij gewoon op je hoofd staat? Heb je het gevoel dat mensen niets meer aan je vertellen, terwijl je toch echt bij dat ene gesprek was? Wees niet bang, je wordt niet gek, je hebt last van zwangerschapsdementie!



Er zijn veel vrouwen die tijdens de zwangerschap vergeetachtig en chaotisch worden. Zelfs de meest georganiseerde vrouwen raken tijdens het zwanger zijn de kluts kwijt. Lees hier meer over zwangerschapsdementie, waardoor het wordt veroorzaakt en wat je kunt doen om iets meer orde te krijgen!

Wat is zwangerschapsdementie?

Zwangerschapsdementie houdt eigenlijk in dat je vergeetachtig bent, je concentratie minder goed is en je reactievermogen te wensen overlaat. Ook kun je warrig zijn en het gevoel hebben dat dingen langs je heen gaan.

Hoewel het best vervelend kan zijn, is het niet schadelijk voor jou of voor je baby. Er is geen blijvende schade veroorzaakt aan je hersenen en na je bevalling gaat het vanzelf over. Houd er overigens wel rekening mee dat het soms wel even kan duren voordat je weer helemaal de oude bent. In de ergste gevallen pas ongeveer 32 weken na je bevalling!
vergeetachtig zwanger zwangerschapsdementie

Oorzaken van zwangerschapsdementie

Er zijn diverse oorzaken van deze kleine verstandsverbijstering:

  • Zwangerschapshormoon progesteron

    Het kan natuurlijk niet anders of de zwangerschapshormonen spelen ook een rol bij dit kwaaltje. Dit keer is het te wijten aan progesteron. Dit hormoon heeft invloed op het deel van je hersenen waar herinneringen worden opgeslagen. Wanneer er grote hoeveelheden progesteron door je lichaam gieren, kan dit een remmend effect hebben op je geheugencapaciteit. Gevolg is dat je herinneringen moeilijker kunt terughalen en je dus dingen vergeet.

  • Slaapgebrek

    Slaapgebrek heeft al gevolgen op je functioneren als je niet zwanger bent, moet je nagaan hoe groot het effect is tijdens je zwangerschap. Door extreme vermoeidheid werkt je concentratie minder goed. Daarnaast heeft slapen een belangrijke functie in de verwerking van alle informatie die je op een dag binnen krijgt. Wanneer je lekker ligt weg te dromen wordt deze informatie geordend en opgeslagen. Door een slaapgebrek wordt dit proces verstoord en kan je geheugen je weleens in de steek laten.

  • Minder choline

    Choline is een bouwsteen voor het stofje acetylcholine. En dat stofje is weer belangrijk voor de vorming van je geheugen. Tijdens je zwangerschap sta je een gedeelte van choline af aan je kindje zodat zijn of haar brein ontwikkeld kan worden. Hoewel dit natuurlijk heel belangrijk is, merk je zelf wel dat je een tekort hebt. Je kunt dit tekort aanvullen door voeding te eten die rijk is aan choline. Denk bijvoorbeeld aan rundvlees (wel goed doorbakken natuurlijk), melkproducten, eierdooiers, sojabonen, citrusfruit (zoals sinaasappelen en grapefruits) en noten.

Naast deze lichamelijke oorzaken zijn er ook mentale oorzaken die zwangerschapsdementie in de hand werken zoals:

  • Stress;
  • Drukte (je moet immers ontzettend veel regelen);
  • Andere prioriteiten (je denk vooral aan je baby en let minder op andere zaken).

baby voeding aanbieding

Vergeetachtig na de zwangerschap?

We gaven het al aan, maar na je zwangerschap kan het nog steeds lijken alsof je nog niet van je zwangerschapsdementie verlost bent. Dit duurt soms wel een aantal weken. Hoewel je op dat moment niet meer de hormonen de schuld kunt geven, blijven de andere oorzaken nog wel bestaan zoals slaapgebrek, stress, drukte en vooral veel aandacht voor je baby. Met andere woorden: je hebt na je bevalling wel wat anders aan je hoofd dan de normale gang van zaken: je baby!

Tips tegen zwangerschapsdementie en vergeetachtig zijn

  1. Schrijf alles zoveel mogelijk op: leg een briefje klaar op het aanrecht of een tafel waar je vaak langsloopt en schrijf daar alles op waarvan je denkt dat je het moet onthouden.
  2. Noteer alles in je telefoon;
  3. Herhalen, herhalen: herhaal voor jezelf alles wat belangrijk is. Bijvoorbeeld belangrijke gesprekken, opmerkingen of waar je iets hebt neergelegd;
  4. Praat tegen jezelf: soms helpt om hardop tegen jezelf te praten terwijl je iets aan het doen bent. Bijvoorbeeld: ‘ik leg nu de sleutels op tafel neer’. Op die manier ben je meer bewust bezig met je handelingen. Het voelt in het begin misschien wat vreemd, maar je zult merken dat het helpt!
  5. Neem rust: als je alles tegelijk doet gaat je hoofd vanzelf een keer tollen. Pak daarom voldoende rust om de zaken even te laten bezinken. Je kunt dat rust moment ook benutten door even een to-do lijstje te maken of te noteren wat je allemaal hebt gedaan.
  6. Werk met lijstjes: maak altijd boodschappenlijstjes, to-do lijstjes of lijstjes met afspraken.
  7. Schakel je partner in: waarschijnlijk heeft je partner al gemerkt dat je vergeetachtig bent. Laat hem of haar jou dan zoveel mogelijk helpen door je aan dingen te herinneren of je taken uit handen te nemen.

Als laatste: schaam jezelf nooit voor je zwangerschapsdementie en lach juist om je vergeetachtigheid. Je bent echt niet de enige en eigenlijk is het helemaal niet vreemd dat je door de grote veranderingen die eraan komen even wat minder ‘on top of your game bent’.

vadersschapsverlof 2019