Zwanger Worden

Zwanger worden met overgewicht

Zwanger worden met overgewicht kan minder makkelijk gaan omdat het overgewicht ervoor kan zorgen dat de zwangerschap uitblijft of de kans op een zwangerschap kleiner wordt. Ben je gelukkig wel zwanger geworden ondanks het overgewicht, dan is het toch nog steeds verstandig om op te letten en niet te veel aan te komen. Want ook tijdens de zwangerschap is overgewicht niet wenselijk. Hoe pak je dat aan als je te zwaar bent?



Wanneer heb je overgewicht?

Het woordje ‘overgewicht’ ken je vast wel, maar weet je ook wanneer je nou echt overgewicht hebt? Je hebt overgewicht als je een te hoog BMI hebt. BMI is een berekening waarbij het aantal kilo’s worden gedeeld door je lengte in kwadraat. Een BMI hoger dan 25 geeft aan dat je overgewicht hebt. In dat geval is het verstandig wat af te vallen. Heb je een BMI dat hoger is dan 30, dan heb je extreem overgewicht oftewel obesitas en is het echt noodzaak om wat gewicht te verliezen.

Wil je weten hoe hoog jouw BMI is? Bereken het hier! Je BMI zegt veel, maar niet alles. Het zegt eigenlijk alleen maar hoe jouw gewicht zich verhoudt tot je lichaamslengte. Dit zegt niet alles.

Het is daarom ook belangrijk dat je jouw buikomtrek opmeet. Dit zegt namelijk iets over je vetverdeling. En je vetverdeling zegt eigenlijk meer over je gezondheid. Met name het vet op je buik is ongezond, ongezonder dan vet op je heupen of billen.

Je kunt erachter komen hoeveel buikvet je hebt door je middelomtrek (taille) te meten. Je taille is het smalste gedeelte onder je ribben en boven je bekken. Als deze 88 centimeter of meer is dan heb je te veel buikvet en een verhoogd risico op diabetes type 2, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en andere ziekten.

Zwanger worden met licht of extreem overgewicht

Zwanger worden met overgewicht gaat lastiger dan zwanger worden met een gezond gewicht. Mocht je aan kinderen willen beginnen en weet je van jezelf dat je overgewicht hebt, dan is het heel verstandig om te proberen wat af te vallen voordat je zwanger wordt.
tips zwanger worden met overgewicht

Waarom wordt je minder snel zwanger met overgewicht?

Waarom is het eigenlijk dat je minder snel zwanger wordt met overgewicht? Dat komt omdat vrouwen met overgewicht een verstoorde hormoonhuishouding hebben. Ieder mens heeft een hormoonhuishouding die diverse processen in het lichaam aansturen. Als de hormoonhuishouding uit balans is, heeft dat effect op deze processen in het lichaam.

Een proces in het lichaam dat wordt aangestuurd door hormonen is de eisprong. Door overgewicht is de eisprong minder regelmatig en vaak hebben de wat zwaardere dames ook minder vaak een eisprong. Dit maakt de kans om zwanger te worden kleiner en ook moeilijker.
Bij vrouwen die een BMI boven de 29 hebben, neemt de kans op een spontane zwangerschap af met 4%.

Wat is het risico voor een zwangerschap met overgewicht?

Naast het feit dat zwanger worden lastiger is als je overgewicht hebt, kan het overgewicht tijdens de zwangerschap zorgen voor complicaties. Bijvoorbeeld:

Tips zwanger worden met overgewicht

Zwanger worden met overgewicht is wel mogelijk hoor, ondanks dat het soms wat lastiger gaat. Als je een onregelmatige cyclus hebt, kan je een ovulatietest gebruiken om te achterhalen wanneer jouw eisprong is. Als de test positief is, moet je direct samen aan de slag, want je eisprong is binnen 36 tot 48 uur.

Dit kan werken, maar toch zal het advies zijn om eerst proberen af te vallen, hoe vervelend dat misschien ook is. Je hoeft niet direct af te vallen totdat je een gezond BMI hebt, als je iets van 5 tot 10% van je startgewicht verliest, dan zal je lichaam meteen al een stuk gezonder zijn. Naast dat het makkelijker is om zwanger te worden, is het ook beter voor je om niet te zwaar de zwangerschap in te gaan.
Wil je graag zwanger worden met veel overgewicht en dus een beetje afvallen, dan heb ik onderstaand wat tips voor je:

  • Stap 1: de belangrijkste stap is let op je voeding

    Als je niet op je voeding let, is afvallen bijna onmogelijk. Verander je eetgewoontes zodanig dat je niet direct een dieet volgt, maar een gezonder eetpatroon met het doel om gezonder te worden. Streng diëten is echt niet nodig en trouwens ook totaal niet leuk. Waarschijnlijk heb je daar al zat ervaringen mee. Start eerst met ervoor te zorgen dat je alle essentiële voedingstoffen uit je voeding kan halen. Dat bereik je door dagelijks 2 stuks fruit, 250 gram groenten, volkorenproducten en magere eiwitten te eten. Wil je weten wat je dagelijks mag eten om gezond te zijn? Voer dan hier jouw gegevens in op de website van het voedingscentrum.

  • Stap 2: geniet met mate

    Je hoeft echt niet alle zoetigheid en vettigheid uit je leven te bannen als je wilt afvallen. Meestal werkt dat averechts en ga je juist eetbuien krijgen. Gun jezelf dagelijks een kleine traktatie zoals een koekje en stukje chocolade waarbij het aantal calorieën niet boven de 200 kcal uitkomt. In het weekend mag je ook best wat extra’s, maar ook niet boven de 200 kcal. De kunst is jezelf aan te leren om te genieten met mate en niet altijd alles meteen opeten. Het vraagt oefening, maar geloof me, op een gegeven moment ga je het leren.

  • Stap 3: eet bewust

    Vaak eten we veel te veel omdat we niet bewust eten. We blijven het ene chipje na het andere in onze mond stoppen en in één keer is de zak leeg. Bewust eten kan je helpen om meer te genieten, door te hebben hoeveel je eet en bewustere keuzes te maken. Vraag jezelf ook bij alles wat je in je mond stopt af of je het wel echt lekker vindt. Is dit het waard om te eten, of bewaar je liever die extra calorieën voor iets wat je echt super lekker vindt.

  • Stap 4: kom in beweging

    Sport je nog helemaal niet, begin dan heel rustig aan. De eerste norm voor beweging is: dagelijks een half uurtje matig intensief bewegen. Matig intensief betekent dat je hartslag duidelijk verhoogd is, je nog wel kunt praten, maar niet meer kunt zingen zonder buiten adem te zijn. Activiteiten die je kunt doen is flink door wandelen, fietsen, zwemmen, maar ook tuinieren of schoonmaken. Alles is goed, zolang je hartslag maar verhoogd is. Je mag dit half uurtje per dag opdelen in blokken van 10 minuten.

  • Stap 5: vraag hulp

    Zwanger worden met overgewicht en proberen af te vallen kan lastig zijn. Vraag daarom hulp of steun. Sowieso is het goed als je partner je steunt, want die wilt toch ook kinderen? Daarnaast kan je aan mensen uit je omgeving aangeven dat je gezonder wilt eten omdat je graag zwanger wilt worden en of iedereen je kan steunen.
    Vind je het lastig, schakel dan een professional in om je te helpen zoals een diëtiste of een gewichtsconsulent (met een aanvullende verzekering kan het vergoed worden). Je kunt ook advies aan Roos van Zo Zwanger vragen (dat ben ik dus). Ik heb jaren gewerkt als gewichtsconsulent en kan je prima helpen. Je kunt je vragen stellen in de ‘vraag het Roos’ rubriek.

Reageer

vadersschapsverlof 2019