“header
Peuter

Mijn peuter wil slapen met licht aan! Hoe ga je daarmee om?

Je kind ging altijd rustig slapen in een stikdonkere kamer en ineens wil je peuter slapen met het licht aan? Wat zeg je dan? Ga je er klakkeloos in mee of probeer je eerst nog te ‘redden wat er te redden valt?’ Je kunt proberen of je er op een of andere manier voor kunt zorgen dat je kind gewoon weer gaat slapen in het donker, voordat je het licht aan laat.

Waarom is een peuter bang in het donker?

Als je kindje geboren wordt, is hij niet bang voor het donker. De jongste baby zal over het algemeen prima slapen in zowel een donkere, als een lichte kamer. Daarom kan je er prima voor kiezen om de gordijnen van de babykamer niet dicht te doen, als je baby overdag slaapt om zo het dag- en nacht ritme aan te leren. Je hoeft in de babykamer dus ook geen nachtlampje neer te zetten, hooguit voor jezelf.

De angst voor het donker komt vaak pas als je kindje 2 of 3 jaar oud is. Je peuter ontwikkelt misschien ook andere angsten, zoals bang zijn voor monsters of spoken. In het donker ziet alles er ineens heel anders uit. Een wapperend gordijn lijkt ineens op een vleermuis, of die schaduw op een spook. Wij volwassenen kunnen dat relativeren, maar bij kleine kinderen lukt dat nog niet. Lees hier meer over als je peuter gevoelens van angst heeft en bang is.

Kan het kwaad: Slapen met licht aan?

Je kind zal ongetwijfeld wel eens in slaap gevallen zijn op een rare plek. Op klaarlichte dag achterop de fiets, of op de bank voor de televisie. Je zult dus misschien niet denken dat het verschil maakt of je kind in een donkere of lichte kamer slaapt. Toch geeft slapen in een donkere kamer meer rust. In het donker maak je het hormoon melatonine aan. Dit hormoon heb je nodig om slaperig te worden en dit wordt beter aangemaakt in een donkere omgeving.

luiers met korting banner

6 Tips hoe je ermee omgaat als je peuter wil slapen met licht aan!

Misschien ben je al snel geneigd om een nachtlampje te kopen als je kind aangeeft bang te zijn in het donker. Maar je kunt ook eerst op andere manieren kijken of je je kind van zijn angst af kunt helpen.

  1. Slaapritme is erg belangrijk

    Zorg voor een vaste bedtijd.

  2. Rust

    Voorkom drukte voor het slapen gaan. Doe geen drukke spelletjes meer, waar je kind helemaal hyperactief van wordt. Probeer er ook voor te zorgen dat er niet meer naar beeldschermen gekeken word. Wil je je kind zijn scherm niet ‘ontzeggen?’ Geef hem die tijd dan voor het eten. Dan kan er daarna rustig naar bedtijd toe gewerkt worden.

  3. Niet te veel slaap

    Hangt je kind tussen wel en geen middagslaapje in? Maak hem dan op tijd wakker. Zo voorkom je dat hij s’ avonds het bed niet in te krijgen is. Valt je kind in slaap in de auto? Maak hem dan wakker op je bestemming, ook thuis. De verleiding is groot, want o wat fijn, even rust. Maar echt, maak je kind wakker, anders heb je ’s avonds spijt.

  4. Frisse lucht

    Zorg dat je kind overdag genoeg frisse lucht krijgt. Buitenspelen doet wonderen voor een goede slaap. Maar ook frisse lucht in de slaapkamer is goed. In een kamer die warm is slaap je veel minder lekker dan in een iets frisse kamer. Is er een ventilatierooster? Laat dit dan vooral open.

  5. Wil je kind toch perse een lampje?

    Laat dan eerst het licht op de overloop eens aan. Misschien heb je zo’n raampje boven de slaapkamerdeur? Of zet anders de deur op een kiertje. Zo heeft je kind toch wat licht, maar niet meteen een lampje.

  6. Zonder nachtlampje geen succes?

    Dan kun je altijd nog gaan voor een nachtlampje. Als je een nachtlampje gaan kiezen is er een ding heel belangrijk. Kies voor rood licht! Dat betekent niet dat er een rode gloed uit je kinderkamer gaat komen. Blauw licht is het licht dat onze tablets, telefoons en televisies afgeven. Rood licht is zachter, meer geel. Dit licht zou niet schadelijk moeten zijn voor de aanmaak van melatonine.

beste babyfoon bol.com

Voordelen van een nachtlampje

  • De slaapkamer blijft redelijk donker;
  • Hebben je kinderen een gedeelde slaapkamer? Op deze manier hebben de andere kinderen minder last van het licht. Gaan er oudere kinderen later slapen in dezelfde kamer? Door het nachtlampje hoeft het grote licht niet aan;
  • Meerdere functies: nachtlampjes kunnen ook dienst doen als slaaptrainer, muziekdoosje of babyfoon.

Lees ook: Dit zijn de beste slaaptrainers voor je kind!

Nadelen van een nachtlampje

  • Te fel of blauw licht: dit gaat de aanmaak van melatonine tegen;
  • Patronen op de muur prikkelen de hersenen: er zijn lampjes die leuke figuren laten zien op de muur. Maar dit kan er juist voor zorgen dat je kindje niet slaperig wordt;
  • Gewenning: de kans dat je nu heel lang vast zit aan een lampje is best groot. En als je kind uit logeren gaat zou het problemen op kunnen leveren. Let er ook op dat het lampje misschien ineens mee moet op vakantie.

Het kan dus zo maar zijn dat je peuter ineens wil slapen met licht aan. Hoe jij daar mee om wilt gaan is aan jezelf. Je kunt het eerst even aankijken. Voor jouw kind is het misschien in een paar dagen weer over, zoals met alles; ieder kind is anders.

Actuele aanbiedingen bij onze partners:
folder prenatal
folder about you
folder hema
folder deonlinedrogist
folder kleertjes
folder mamalicious

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!