“de
Zwangerschap

Wat mag je wel of niet eten tijdens de zwangerschap?

Sommige voedingsmiddelen kunnen schade veroorzaken aan je ongeboren kindje en dat is natuurlijk het laatste dat je wilt. Om deze schade te voorkomen is het belangrijk dat je weet wat mag je wel of niet eten tijdens de zwangerschap.

Alles voor moeder en kind banner

Hieronder vind je een lijstje van voedingsmiddelen die je beter niet kunt eten met daarbij een korte uitleg. Ook zullen we beknopt aangeven welke voeding tijdens de zwangerschap wel is toegestaan. Het lijkt namelijk vaak dat de lijst van verboden producten veel langer is dan de lijst van toegestane producten terwijl het uiteindelijk eigenlijk best wel meevalt!

Wat mag je wel of niet eten tijdens de zwangerschap?

Om infecties of ziektes te voorkomen hier een lijstje met wat je beter niet kunt eten tijdens de zwangerschap. De voedingsmiddelen zijn ingedeeld in categorieën zodat je snel het voedingsmiddel kunt vinden wat je beter niet in je mond kunt stoppen.

Vlees eten tijdens zwangerschap

Rauw vlees kan ziekteverwekkers bevatten (Toxoplasma gondii) die schadelijk zijn voor je kindje. Daarnaast is het niet verstandig om leverproducten te eten ondanks dat er foliumzuur in zit, omdat deze rijk zijn aan vitamine A. Als je niet zwanger bent is dit heel gezond, maar tijdens je zwangerschap kan te veel vitamine A gevaarlijk zijn voor je kindje. Kun je de leverworst echt niet laten staan? Eet dan maximaal 1 sneetje brood met leverworst per dag.
Vlees eten tijdens zwangerschap, wat kan je beter laten staan:

  • tartaar;
  • carpaccio;
  • niet doorbakken vlees (zoals biefstuk).
  • filet americain;
  • ossenworst;
  • chorizo;
  • rosbief;
  • theeworst;
  • salami, cervelaat;
  • rauwe ham;
  • parmaham;
  • boerenmetworst.

wat mag je wel of niet eten tijdens de zwangerschap

Vis eten tijdens zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is gezond eten erg belangrijk. Vis eten tijdens zwangerschap is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. In vis zitten vetzuren die een essentiële rol spelen bij de ontwikkeling van de hersenen en ogen van je baby. Probeer dus maximaal 2 keer per week vis te eten, maar let wel op welke vis je eet en uit welke verpakking het komt. Zorg er daarnaast voor dat de vis geheel doorbakken is.

Rauwe vis of vis die verpakt zit in een vacuümverpakking (zoals gerookte zalm van de supermarkt) kunnen het Listeria bacterie bevatten. Vooral de laatste vormt een groot risico. Daarnaast bevatten sommige vissoorten zware metalen of dioxines wat ook niet goed is voor de baby. Deze vissoorten kun je beter niet eten tijdens de zwangerschap:

  • rauwe vis (zoals bij sushi);
  • gerookte vis (zoals gerookte paling, makreel, zalm etc);
  • oesters of rauwe schaal- en schelpdieren;
  • zwaardvis;
  • tonijn (ook geen tonijn uit blik);
  • zalm, makreel etc. uit een vacuüm verpakking (kant-en-klare verpakkingen van de supermarkt);
  • haai, koningsmakreel;
  • snoekbaars;
  • wilde paling.
Prenatal 5 Fashion weken banner

Kaas, eieren en zuivel eten tijdens zwangerschap

De waslijst met voedingsmiddelen die je niet mag eten als je zwanger bent is iets minder groot in deze categorie. In principe mag je alle kazen eten zolang er GEEN ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’ op de verpakking staat. Pas op met buitenlandse kazen, schimmelkazen, mozzarella en brie. Als je kaas haalt bij de kaasboer vraag dan altijd na of het gemaakt is met rauwe melk. Kazen die gemaakt zijn met rauwe melk kunnen het Listeria bacterie bevatten.

Eieren mag je gewoon eten mits ze NIET rauw zijn. Eet ook geen producten met rauwe eieren zoals sommige mayonaises of zelfgemaakte tiramisu. De tiramisu uit de supermarkt is wel prima net als de melk uit de supermarkt. Deze zijn namelijk gepasteuriseerd of gesteriliseerd.

Overige producten

  • neem geen kruidenpreparaten of oliën van kruiden
  • LET OP met: anijs, dragon, basilicum, sassafras, foelie, venkel, nootmuskaat, kaneel, dong quai
  • neem maximaal 2 tot 3 dropjes per dag (kan de bloeddruk verhogen)
  • eet geen taugé
  • drink maximaal 1 kopjes koffie per dag
  • drink maximaal 1 of 2 kopjes venkelthee, anijsthee of zoethoutthee.
  • GEEN alcohol en let op met toetjes of andere producten met alcohol

Wat mag je dan wel eten tijdens de zwangerschap?

Blogs die gaan over wel of niet eten tijdens de zwangerschap richten zich vaak op wat je NIET mag eten. Dit is soms niet echt bevorderlijk voor je gemoedstoestand. Maar er is zat wat je wel kunt eten! Denk bijvoorbeeld aan:

  • Alle groenten en fruit;
  • Volkorenproducten, brood en aardappelen;
  • Kipfilet, doorgebakken vis en vlees, peulvruchten;
  • Gebakken of gekookte garnalen;
  • Plantaardige oliën, halvarine en smeer- en bereidingsvetten;
  • Noten, gedroogd fruit;
  • Chocolade, koekjes, chips en ga maar door;
  • Broodbeleg: jam, kipfilet, hagelslag, casselerrib, zuivelspread, humus, fricandeau, groente spreads

Als je jezelf gaat richten op gezonde voeding en bekijkt wat mag je wel of niet eten tijdens de zwangerschap, zal je ontdekken dat er best nog veel mogelijk is. In de periode dat je probeert om zwanger te worden kun je alvast recepten opzoeken en een lijstje maken van alles wat je wel mag eten.
Verban de producten die je niet mag eten voor 9 maanden even uit de keuken en zet de kruiden die gevaarlijk kunnen zijn apart zodat je ze niet per ongeluk in je gerechten gooit.

Actuele aanbiedingen bij onze partners:
folder prenatal
folder about you
folder hema
folder deonlinedrogist
folder kleertjes
folder mamalicious
vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!