luieraanbiedingen header
Mamma

Acht manieren om een blije moeder te worden!

Zie jij jezelf altijd met een vermoeide of chagrijnige blik terug op foto’s die per ongeluk gemaakt zijn? Wil je ook een van die stralende, goedlachse moeders zijn die je altijd op school tegenkomt? Dat is echt niet onmogelijk, als je er maar een beetje in investeert! Als je deze acht tips opvolgt, ben jij binnen no time een blije moeder!

prenatal extra korting banner

8 Manieren om een blije moeder te worden!

  1. Tijd voor jezelf

    Het is een echte dooddoener, maar tijd voor jezelf is een must als je een blije moeder wilt zijn. Zodra jij je ogen opendoet (of misschien wel voordat jij je ogen open hebt gedaan) hoor je de kinderen al. “Mama, mag ik snoep als ontbijt?” “Mag ik in mijn bikini naar school?” De kans dat het eerste woord dat je zegt “NEE!” is, is behoorlijk aanwezig. En dit gaat de hele dag zo door.

    Het enige moment van stilte is als je van school naar je werk rijdt, of van werk naar de opvang. Daarom is het echt een must om soms even tijd voor jezelf in te plannen. Al is het maar een uurtje in bad dobberen of even een boek lezen zonder gestoord te worden. Me-time inplannen hoeft niet zo moeilijk te zijn.




  2. Luister naar je gevoel

    Zegt jouw onderbuikgevoel duidelijk dat je iets niet moet doen? Doe het dan ook niet. Probeer zoveel mogelijk op je gevoel te vertrouwen. Doe wat jij wilt, niet wat je denkt dat de wereld van je verwacht. Door dicht bij jezelf te blijven kan je veel meer aan dan je denkt.

  3. Geniet van de kleine dingen!

    Natuurlijk was ons leven veel spontaner en meeslepender voor de kinderen er waren. Spontane stapavonden met vriendinnen, zomaar een nachtje of weekendje weg. Vakanties wanneer het maar kon en op doordeweekse avonden uit eten. Met kinderen erbij ben je nu eenmaal meer aan het plannen. Maar het is niet zo dat je leven nu voorbij is. Dat er nooit meer spontane dingen gedaan kunnen worden. Gooi je eetplanning in de prullenbak en je kinderen in de auto en rijd naar het pannenkoekenhuis, of naar de wok of de grote gele M. Denk niet in wat er niet meer kan, maar in wat er wel kan. Je leeft maar een keer.

  4. meegroeiromper banner
  5. Het hoeft niet perfect

    Op Insta en Facebook zien wij de meest perfecte plaatjes van moeders voorbijkomen. Moeders met mooi gekapte haren, prachtige nagels en de make-up altijd even mooi.

    En dan zie jij jezelf met je knot op je hoofd, in een vale spijkerbroek met uggs bij het schoolplein staan. Is dat nou echt zo erg? Denk je dat die perfecte insta-moms er ook zo uit zien als ze wakker worden? Of dat hun kinderen die mooi opgemaakte bordjes zonder mopperen leegeten? Ik geloof er in ieder geval geen zak van. Je leven is niet perfect, dat zal het niet worden en dat hoeft het ook niet te zien. Geniet ervan zoals het is.

  6. Wees actief

    Je wordt echt blij van genoeg beweging. Vooral als je in de buitenlucht beweegt. Wandelen, fietsen, skeeleren. Wat jij fijn vindt. En een mooie bijkomstigheid, kinderen slapen beter als ze genoeg in de buitenlucht zijn. Dus laat je kinderen en jezelf lekker uit en daardoor slapen jullie allemaal beter, waardoor je nog uitgeruster en dus blijer wordt.

  7. Genoeg slaap

    Terugkomend op het vorige punt. Van genoeg slaap word je een blijer mens. Je kunt beter nadenken, je kunt meer hebben en je beter concentreren. Ook heb je minder zin om te snaaien en ongezond te eten als je uitgerust bent. Probeer dus genoeg te slapen, hoewel je daarvoor meestal afhankelijk bent van de kinderen.

    Slapen de kinderen wel goed maar jij niet? Luister dan eens naar een slaapmeditatie voor je naar bed gaat. Doe yoga, neem een warme douche of een warm bad met rustgevende olie, zoals lavendel. Of maak lijstjes met wat je nog moet doen, zodat je daar niet meer over na hoeft te denken.

  8. Eet gezond (en lekker)

    Van gezond eten ga je je veel beter en energieker voelen. Zorg voor voldoende variantie, genoeg vitamines en ook dat je voldoende drinkt.

    Maar het is ook belangrijk dat je lekker eet. Combineer gezond met lekker zodat je het gezonde eten goed vol kunt houden. Je hoeft geen ingewikkelde diëten te volgen. Met een paar kleine aanpassingen kan je al gemakkelijk gezonder eten. Voeg bijvoorbeeld fruit toe aan je ontbijt, zoals banaan door je kwark. Groente op je brood, zoals tomaat en komkommer, of avocado. Een handje noten tussendoor en je bent al een heel eind op weg.

  9. Ga in je eentje op pad

    Hoe lekker is het als je even met niemand rekening hoeft te houden? Naar niemands verhalen hoeft te luisteren, niet te hoeven praten als je daar geen zin in hebt. Ga eens lekker uit, met niemand anders dan jezelf. Een middagje winkelen, of ga een nachtje weg. Zo ging ik in mijn eentje een weekend weg naar het strand. In een hotel, met mezelf en een goed boek uit eten. Toen ik thuiskwam had ik het gevoel dat ik een week weg was geweest. Heer-lijk!

Door deze acht stappen te volgen kan je al snel een blije moeder worden. Volg je eigen plan, trek je minder aan van anderen en besef je dat helemaal niemand perfect is. Als jij blij bent, zullen je kinderen ook blij zijn, waardoor thuis alles leuker is en je dus nog blijer wordt. Win-win.



tips baby fotoboek maken eerste jaar albelli

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019