Roos schrijft

Trainingsschema voor zwangere vrouwen en goede workout video´s

Het is ontzettend belangrijk om tijdens je zwangerschap gezond te blijven en er daarnaast voor te zorgen dat je niet teveel aankomt. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan (geloof me: ik weet het). Een manier om je gewicht en gezondheid in balans te houden is door beweging. Sommige mensen bewegen al veel van zichzelf. Andere hebben een klein steuntje in de rug nodig. Dat had ik ook. Ik sport heel graag thuis, dus daarom ben ik op zoek gegaan naar goede trainingsvideo’s voor zwangere vrouwen die ik thuis kan doen. Hoe kom jij aan je beweging? Lees mijn tips voor een goed trainingsschema voor zwangere vrouwen.

Start met bewegen als je zwanger bent

Zwanger zijn is geen excuus om maar van alles in je mond te proppen. Want wat er tijdens je zwangerschap aankomt, moet er straks toch echt weer af. Zwanger zijn is ook geen excuus om maar hele avonden op de bank te liggen. Sterker nog: je doet je lijf, je gezondheid en je baby een grote lol als je in beweging komt.
Beginnen aan een compleet nieuw hardloopschema in het tweede trimester, is niet zo heel goed idee. Maar je kunt wel beginnen met bewegen tijdens je zwangerschap, ook al was je voor je zwangerschap niet één van de meest actieve mensen op aarde.

Manieren om te bewegen

Bewegen of sporten hoeft totaal niet in de sportschool. Als je dat prima vindt, ga dan vooral lopen op de loopband, spinnen of aan de (lichte) gewichten hangen. Niet iedereen vindt het fijn om zichzelf in het zweet te werken in een sportschool, daar hoor ik zelf ook bij. Alternatieven zijn dan:

  • Wandelen, schoonmaken, tuinieren of fietsen. Doe dit wel op een dermate tempo dat je hartslag duidelijk is verhoogd en je geen liedje meer kan zingen.
  • Zwemmen: zwemmen is één van de beste sporten die je kunt doen tijdens je zwangerschap. Lekker gewichtloos!
  • Zwangerschapsfitness: in elk dorp en elke stad is een heel scala aan zwangerschapsfitness, zwangerschapsgym, -fit of -yoga te vinden.
  • Thuis sporten: lang leve YouTube en de gratis workout video’s!

trainingsschema voor zwangere vrouwen

Goede online workout video’s voor tijdens de zwangerschap

Ik hou van sporten, maar dan wel in mijn eigen ‘home gym’. In deze home gym heb ik al vele trainingsschema’s gevolgd vanaf mijn laptop. Ik ben lid van een platform dat bommetje vol staat met workout video’s. Van cardio tot krachttraining, dansen en HIIT training. Echt geweldig.

Helaas hebben ze daar maar eigenlijk geen echt trainingsschema voor zwangere vrouwen. Dus moest ik een alternatief bedenken. Op dit moment volg ik trouwens nog steeds een regulier trainingsprogramma, alleen pas ik bepaalde oefeningen aan.
Maar als ik de 25 weken heb bereikt, stap ik weer over op een trainingsschema dat speciaal is ontworpen voor zwangere vrouwen die wel van een uitdaging houden. Hier kom ik later op terug.

Trainingsschema voor zwangere vrouwen video series

Wil je net zoals ik ook lekker thuis aan de slag. Dan heb ik hier een paar workout video’s die prima te doen zijn tijdens je zwangerschap!

  • Bodyfit by Amy: Amy heeft diverse trainingsprogramma’s en daarnaast een aantal prenatal workouts (trainingen voor zwangere vrouwen). Zo heeft ze een bodyweight workout, cardio workout, strenght workout (krachttraining), Pilates, Kickboxen, Kettlebell, Core (buikspieren), stretch en nog veel meer.

    Al haar workouts kun je bijna je gehele zwangerschap uitvoeren. Ze zijn geschikt voor alle niveaus en duren vaak niet langer dan 20 minuten. Als je aan de gang wilt met haar video’s, dan kun je het beste cardio afwisselen met krachttrainingen en zeker 1 keer per week wat stretchen of yoga oefeningen doen.
  • Denise Austin workouts: De workouts van Denise Austin zijn heel erg geschikt voor beginners. Deze oefeningen zijn erg makkelijk, maar wel heel goed voor je. Persoonlijk vind ik de trainingen wat te gemakkelijk.
  • Be Fit, What to expect when you’re expecting: Deze workouts zijn qua niveau een beetje te vergelijken met ‘BodyFit by Amy’ maar dan net een tandje moeilijker. Perfect dus voor de dames die gewend zijn om wat te sporten in de vrije tijd.

    De trainingen van Be Fit zijn lekker afwisselend zoals een dance workout, Baby Bumb Bootcamp workout, pilates dance workout, yoga, core en een training voor legs en butt (benen en billen). Wil je hiermee beginnen. Doe dan bijvoorbeeld eerst de Baby Bumb Bootcamp, dan de dance workout, Yoga, Legs and Butt en als laatste pilates dance workout. Je hebt dan 5 dagen wat aan sport gedaan, en geloof me: je voelt je echt super goed.

DVD met een trainingsprogramma voor tijdens en na de zwangerschap

Op de DVD : Baby2Body – Fit tijdens en na de zwangerschap worden ook workouts getoond en daarnaast krijg je ook voedingstips. En het is zelfs mogelijk om online advies te krijgen. Met het Baby2Body programma geeft men aan dat je sneller na je bevalling weer in shape bent. Welke jonge moeder wil dat nou niet?

Trainingsschema voor de fanatieke zwangere dames

Sportte je al minstens 3 keer in de week behoorlijk fanatiek? Wil je tijdens je zwangerschap ook uitgedaagd worden? Dan heb ik een heel goed online trainingsschema voor je gevonden. Ik heb deze in mijn eerste trimester gevolgd en pak deze straks weer op.

Persoonlijk ben ik best fan van dit trainingsschema. De workouts zijn lekker pittig en uitdagend. Daarnaast zitten er ook echt goede oefeningen bij om je lichaam sterk te houden en je voor te bereiden op de zwangerschap.

Het trainingsschema is afkomstig van Glow Body PT en samengesteld door ex marinier Ashley. Ik kwam bij haar terecht toen ik haar zag in de ‘Spartan Ultimate Team Challenge’ op Spike. Haar schema begint bij de 8ste week van je zwangerschap, en gaat door tot en met de 32 week. Je traint 5 keer per week ongeveer 20 à 30 minuten.

Trainingsschema voor zwangere vrouwen maar niet voor beginners

Let wel op: dit schema is niet echt geschikt voor beginnelingen. Je moet zeker wel een goede sportieve basis hebben omdat het best uitdagende workouts zijn. Luister tijdens het sporten altijd heel goed naar je lichaam en las een pauze in als het je even te veel wordt.

Bijvoorbeeld als je niet op adem kunt komen, je duizelig bent of wat zwart voor je ogen begint te zien. Maar dat lijkt me op zich wel logisch. Is het schema te zwaar? Voel je alsjeblieft niet rot! Ik sportte voor mijn zwangerschap al een paar jaar heel fanatiek en ik vind het ook best pittig! Geef in ieder geval niet op en stap gewoon over op één van de andere workout video’s op YouTube.

Hier een link naar haar trainingsprogramma:

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat alle workout video’s in het Engels zijn. Dat is helaas niet anders. Ik heb nog geen online trainingen voor zwangere vrouwen kunnen vinden in het Nederlands.

Wat ga jij doen?

Ik ben echt super benieuwd wat jij gaat doen om in beweging te blijven tijdens de zwangerschap. Heb je goede tips? Deel ze alsjeblieft. Laat je me ook weten hoe de workout video’s bevallen uit deze blog?

2 Reacties

  1. Soraya 31 mei 2018
    • Roos Roos 2 juni 2018

Reageer

Instagram

error: Inhoud is beschermd !!

Niets meer missen?
nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een mail met alle blogs en interessante aanbiedingen in jouw mailbox.

Bedankt voor jouw inschrijving.

Oeps er ging iets mis.