“banner
Peuter

Vijftien tips hoe je zonder problemen een peuter in bed krijgt!

De hele dag is er niets aan de hand. Je peuter speelt, eet, drinkt en ja, zeurt af en toe een beetje. Maar dat hoort er bij. Er zijn weinig drama’s aan de hand. Tot je het woord “slapen” hebt uitgesproken. Ineens is het speelgoed waar hij nooit meer naar om kijkt reuze interessant. Alles wordt uit de kast getrokken om het slapen uit te stellen. Maar die strijd wil je niet iedere avond. Wat is de manier hoe jij zonder problemen je peuter in bed krijgt? Bestaat die manier eigenlijk wel?

Waarom wil een peuter niet slapen?

Bedtijd-strijd. Soms begint dat al met tandenpoetsen, soms gaat dat nog prima en begint het geklooi pas als je peuter in bed ligt. Tijd rekken door te vragen om een slokje water. Of toch moeten plassen terwijl hij net echt niet hoefde. Kinderen willen gezien en gehoord worden, ze willen de controle hebben en zich veilig en geliefd voelen. Mede om die gevoelens willen ze vaak niet naar bed. Ze moeten de controle uit handen geven omdat jij beslist dat het bedtijd is. Of ze voelen zich alleen en onveilig als ze alleen boven in bed liggen. Misschien heeft je peuter last van de typische kinder angsten als monsters onder het bed.

Hoeveel moet een peuter slapen?

Net zoals bij volwassenen heeft het ene kind meer slaap nodig dan het andere. Gemiddeld wordt er van uit gegaan dat een kind van 2 jaar oud zo’n 14 uur per dag slaapt. Dit hoeft niet een lange periode te zijn. Meestal zit daar ook een middagdutje bij in. Twijfel je of je peuter te weinig slaapt? Let dan eens op de volgende punten:

  • Wil je peuter ’s ochtends niet wakker worden?
  • Valt hij vaak in slaap in de auto?
  • Is hij overprikkeld en hyperactief?
  • Valt hij eerder in slaap dan normaal?

Als je kind hier last van heeft is het mogelijk dat hij last heeft van slaaptekort. Pak dit aan, want slaaptekort kan best ingrijpende gevolgen hebben voor een peuter. Denk aan concentratiestoornissen, gedragsproblemen, overgewicht en groeiachterstand.

Lees ook: Redenen waarom moeders altijd moe zijn!

disney+ banner

Vijftien tips hoe je een peuter in bed krijgt!

  1. Vermoeidheidssignalen

    Let op de signalen van je kind. Vaak merk je aan je kind wanneer hij moe wordt. Ben je van plan een vast slaapschema op te stellen? Zorg dan eerst dat je weet wanneer je kind moe is. Niet elk kind moet om 7 uur naar bed. Eerder mag uiteraard ook. 😉

  2. Hoe moeier, hoe drukker!

    Bij baby’s zie je dit al als je let op de vermoeidheidssignalen. Behalve in de ogen wrijven gaan ze ook zwaaien met de armpjes en schoppen met de beentjes. Peuters steken eigenlijk nog net zo in elkaar. Ze kunnen heel druk doen, maar eigenlijk juist heel moe zijn. Door je kind te lang op te laten blijven, kan hij over zijn vermoeidheid heen zijn en alleen maar drukker worden.

  3. Introduceer een bedritueel

    Een bedritueel kan helpen om je peuter in bed krijgen. Bovendien blijkt dat kinderen die een vaste routine hebben, minder vaak wakker worden en zelfs langer slapen. Lees hier tips hoe je een slaapritueel kunt introduceren.

  4. Geen open vragen

    Vraag nooit “Ga je lekker slapen?” Je geeft je kind dan de kans om het als een keuze te zien. Om je kind iets van inspraak te geven kun je wel kiezen voor “Wil je de Woezel & Pip of de Nijntje pyjama?”

  5. Wees consequent

    Als het bedritueel is afgelopen ga je meteen de kamer uit. Ga niet een glaasje water brengen, of een extra kusje. Dit zijn slimme trucjes van je kind om tijd te rekken.

  6. Wees een team

    Zorg dat jij en je partner op een lijn zitten. Spreek samen een tijd af. Laat je kind bijvoorbeeld 5 minuten huilen en ga er dan pas naar toe. Stel hem gerust, zeg rustig “ik wil dat je nu gaat slapen” en loop weer weg. Ook als je dit 100x moet herhalen.

  7. Blijf rustig

    Ook als je voor de 10e keer je kind terug in bed moet leggen. Ga niet staan schreeuwen. Adem in adem uit en blijf rustig. Hoe moeilijk het ook is.

  8. Bouw de dag rustig af

    Niet te veel prikkels voor het slapen gaan. Vermijd drukke stoei spelletjes en televisiebeelden. Kies liever voor een warme douche en even rustig voorlezen.

  9. beste babyfoon bol.com
  10. Sluit de dag positief af

    Laat je kind zijn verhaal vertellen. Eventueel zijn hier speciale boekjes voor, om de dag door te nemen en om de emoties te verwerken. Vraag wat je kind het leukst vond en waar hij trots op is. Zo blijven de positieve gedachten hangen als je kind in slaapt.

  11. Aanraking is belangrijk

    Eindig je bedritueel altijd met een knuffel of een kus.

  12. Zorg er voor dat je overdag ook verbinding maakt met je kind

    Maak oogcontact, focus op je kind. Leg je telefoon even weg en geef je kind 100% alle aandacht. Knuffel en stoei. Als je een aantal momenten per dag bewust verbinding maakt met je kind zal hij ’s avonds minder moeite hebben om je los te laten.

  13. Probeer je kind te begrijpen

    Zeker als jij de hele dag op het werk bent geweest. Je kinderen hebben behoefte aan je genegenheid. Geef aan dat je best begrijpt dat je kind niet naar bed wil. Maar dat slapen belangrijk is om groot en sterk te blijven, maar je eerst nog wel een hele dikke knuffel wil.

  14. Middagdutje

    Misschien wil je kind niet slapen omdat hij ’s middags te lang slaapt. Vervroeg of verkort het middagdutje, of laat hem helemaal weg.

  15. Neem je peuter niet bij je in bed zodra hij huilt

    Natuurlijk, als je kind ziek is kan een keer geen kwaad. Maar als je peuter bij de eerste snik bij papa en mama in bed mag slapen is hij hier heel snel aan gewend.

  16. Belonen

    Je kunt je kind gaan belonen na een goede nacht. Bijvoorbeeld door een sticker te plakken als je peuter niet uit bed is gekomen.

Lees ook: De beste slaaptrainer voor je kind! Heb jij er al een?

Hoe je een peuter in bed krijgt is dus nogal verschillend. Het ligt weer eens aan de situatie. Is je kind klaar met zijn middagdutje en daarom rond bedtijd niet moe? Of is hij bang om te gaan slapen? Wat het ook is, je kunt altijd proberen om een ritueel in te voeren. Baadt het niet dan schaadt het niet, toch?

Actuele aanbiedingen bij onze partners:
folder prenatal
folder about you
folder hema
folder deonlinedrogist
folder kleertjes
folder mamalicious

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!