Roos schrijft

Oefeningen tegen spataderen

Ken jij spataderen? Spataderen zien er vaak uit als opgezette paars/blauwe kronkels die onder je huid lopen. Spataderen zijn alles behalve charmant. Gelukkig kunnen ze vaak niet zoveel kwaad. Toch betekent dat natuurlijk niet dat we ze graag willen hebben. Er zijn diverse oorzaken van spataderen en je zwangerschap is daar één van. Met name in het eerste en derde trimester neemt de kans op spataderen toe. Het voordeel is dat er simpele oefeningen tegen spataderen zijn die je kunnen helpen spataderen te voorkomen of te verminderen. Doe je met me mee?

Spataderen tijdens de zwangerschap

Ik gaf het al een beetje aan: door je zwangerschap heb je een iets hogere kans om spataderen te ontwikkelen. Normaal gesproken zorgen gezonde aderen ervoor dat zuurstofrijk bloed van je hart en longen naar de rest van je lichaam stroomt en zuurstofarm bloed vanuit je gehele lichaam weer terug kan stromen naar je hart en longen.

Door middel van kleine klepjes zorgen je aderen ervoor dat het zuurstofarme bloed omhoog kan stromen naar je hart en longen en dus niet terugstroomt. Als je last hebt van spataderen heb je zwakke aderen of je aderen staan onder te hoge druk, waardoor de klepjes niet meer goed werken. Het gevolg is dat bloed zich gaat ophopen in de aders. Dit veroorzaakt blauwe of paarse verdikkingen die je door de huid kunt zien.

Spataderen zijn niet bepaald mooi, maar ook niet gevaarlijk. Toch kan het voorkomen dat je er last van hebt. De klachten die je dan ervaart zijn zware, rusteloze of pijnlijke benen. Ik zeg nu benen, omdat spataderen het meeste voorkomen in je benen. Maar je kunt tijdens de zwangerschap ook spataderen in je lies ontwikkelen of zelfs bij je vagina (dit zie je door verdikkingen). Als je hier last van hebt moet je altijd de huisarts inschakelen, schaam jezelf dus nooit! Het is namelijk niet verstandig om niet naar je spataderen te laten kijken voordat je gaat bevallen.

Maar goed, bovenstaande klachten krijg je als je spataderen hébt, ik wil het juist voorkomen!

Zwangerschapskleding

Oefeningen om spataderen te voorkomen of te verminderen

Aangezien spataderen tijdens de zwangerschap het meeste voorkomen in de benen, zijn onderstaande oefeningen voornamelijk gericht om te voorkomen dat je daar spataderen ontwikkelt. Overigens weet ik eigenlijk niet of er oefeningen bestaan om spataderen in je schede of lies te voorkomen.

De oefeningen die je hieronder kunt lezen zijn heel makkelijk en snel uit te voeren. Kies er een paar uit die je het fijnste vindt en voer ze dagelijks uit!

Liggende oefeningen tegen spataderen

Elke keer als je even gaat liggen en voor het slapen gaan kun je kort één van deze oefeningen doen.

  • Oefening 1: Ga liggen en leg je benen wat hoger neer. Bijvoorbeeld op een kussen. Beweeg vervolgens je tenen naar boven (flexen) en dan weer naar beneden. Strek je tenen en spieren telkens goed. Doe dit ongeveer een halve minuut.
  • Oefening 2: Ga op je rug liggen en leg je benen wat omhoog. Maak vervolgens met je voeten draaiende bewegingen vanuit je enkel. Draai eerst 20 keer de ene kant op, dan 20 keer de andere kant.
  • Oefening 3: Ga op je rug liggen en fiets met je benen in de lucht (als dit gaat met je buik). Maak de fietsende bewegen zo groot mogelijk. Doe dit ongeveer 20 keer.

Zittende oefeningen tegen spataderen

Ben je nog aan het werk en zit je veel? Doe dan regelmatig deze oefeningen, sowieso dagelijks.

  • Oefening 1: Zorg dat je stevig zit. Zet je benen op een hoek van 90° en strek ze vervolgens helemaal recht zodat je onderbenen op dezelfde lijn zitten als je bovenbenen. Beweeg je benen vervolgens weer naar beneden. Doe dit 20 keer achter elkaar.
  • Oefening 2: Zet je voeten naast elkaar op de grond. Zet vervolgens je hielen uit elkaar en dan weer samen. Doe dit 30 keer.
  • Oefening 3: Zet je voeten plat op de grond. Hef afwisselend je tenen en dan je hakken. Doe dit 20 keer.

Staande oefeningen tegen spataderen

Om spataderen te voorkomen is beweging sowieso heel belangrijk. Beweging is namelijk goed voor je bloedsomloop. Dagelijks een half uurtje matig intensief bewegen (mag je opdelen in blokken van 10 minuten) helpt ook enorm om ervoor te zorgen dat jouw benen spatader-vrij blijven. Bewegen kan bijvoorbeeld zijn wandelen, fietsen, zwemmen, flink poetsen, op de crosstrainer of al het andere waarbij je beentjes goed in beweging zijn.

Moet je ergens staand wachten, ga dan afwisselen op je tenen en vervolgens op je hielen staan. Eventjes een paar meter wandelen op je tenen is ook een goede oefening! Zorg er daarnaast altijd voor dat je niet te lang achter elkaar zit of staat en als je dat moet doen, doe dan in de tussentijd wat van deze oefeningen.

Succes met deze oefeningen tegen spataderen!

Reageer

Instagram

error: Inhoud is beschermd !!

Niets meer missen?
nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een mail met alle blogs en interessante aanbiedingen in jouw mailbox.

Bedankt voor jouw inschrijving.

Oeps er ging iets mis.