zozwanger adverteren
Mamma

Is visolie gebruiken na een zwangerschap nuttig?

Een zwangerschap is een heftige gebeurtenis. Niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk. Er groeit een klein mensje in jouw lijf, en dat vergt energie. Dat je tijdens een zwangerschap goed voor jezelf moet zorgen weet dan ook iedere vrouw. Maar hoe zit dat ná de zwangerschap? Vaak gaat dan alle aandacht uit naar dat mini mensje dat je op de wereld hebt gezet. Logisch hoor, maar dat heeft je lichaam wel mooi voor elkaar gekregen. En daar mag je het best een beetje voor bedanken. Daarom is het niet gek om vitamine supplementen te gebruiken. Bijvoorbeeld visolie. Meer weten of visolie? Lees dan snel verder over visolie gebruiken na een zwangerschap.



Waarom zijn Omega-3 vetzuren goed voor je lichaam?

Laten we beginnen bij wat Omega-3 ook alweer is. De bekendste Omega-3 vetzuren zijn ALA, EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahezaeenzuur).
ALA (alfa-linoleenzuur) is een plantaardig Omega-3 vetzuur. De andere twee zijn visvetzuren. Van EPA en DHA kan ons lichaam zelf kleine hoeveelheden aanmaken. Maar het is belangrijk om deze aan te vullen zodat je er genoeg van binnen krijgt. Deze vetzuren dragen bij aan een goed gezichtsvermogen en zijn goed voor de hersenfuncties.

Omega-3 kan je binnenkrijgen door je voeding, het zit vooral in vis, schaal- en schelpdieren. Maar ook in eieren en vlees, al wisselt deze kwaliteit enorm door de samenstelling van het voedsel dat de dieren in kwestie gegeten hebben.

Tijdens de zwangerschap draagt Omega-3 bij aan de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van je baby. De baby neemt wat hij of zij nodig heeft, of jij nou genoeg hebt of niet. Daardoor kan er dus bij jou een tekort ontstaan wat je kan opvangen door vaker vis te eten tijdens de zwangerschap.
visolie slikken zwangerschap

Is visolie gebruiken na een zwangerschap nuttig?

Maar waarom zou je visolie blijven gebruiken na de zwangerschap? Dan is er immers niets meer te doen aan de hersenen van je baby? Of aan het gezichtsvermogen? Nee, dat klopt. Tenzij je borstvoeding geeft!

Als je Omega-3 blijft slikken tijdens de periode dat je je kindje zelf voedt geef je deze stoffen ook weer door. Je zorgt er dus niet alleen voor dat je eigen Omega-3 gehalte op peil blijft, maar op deze manier krijgt je kindje ook nog het nodige binnen. Mooie bijkomstigheid is ook dat visolie kan helpen om een te hoge bloeddruk te verlagen.

En wat als je niet van vis houdt?

Lang niet iedereen houdt van vis, het heeft een specifieke geur die veel mensen tegen staat. Zeker tijdens de zwangerschap kan dit misselijkmakend zijn. En tijdens de zwangerschap moet je sowieso al uitkijken met vis, rauwe vis is uit den boze. En ook gerookte voorverpakte vis kan schadelijk zijn als het de listeria-bacterie bevat.

Veel vrouwen hoor je tijdens de zwangerschap zeggen dat ze de sushi missen, en dit als de baby er is zo snel mogelijk weer gaan eten. Goed plan, want op die manier krijg je wel wat Omega-3 binnen, maar meestal is dat toch niet genoeg. Gelukkig is daar een oplossing voor: visolie capsules!

In de (super) visolie capsules zit 350mg EPA en 225mg DHA aan Omega-3 vetzuren. Ook zit er vitamine E in, dit is een antioxidant die bijdraagt aan de conservering van visolie, en ze zijn ook nog vrij van cholesterol. Wat natuurlijk ook erg belangrijk is is dat de visolie die in de capsules zit alleen wordt gehaald uit duurzame visoogst.
Kijk hier voor meer informatie over visolie!

Dus wil je geen twee keer in de week vis eten en wel voldoende Omega-3 binnen krijgen? Dan is het een goed idee om visolie te gaan gebruiken na (of nog beter, al tijdens) je zwangerschap!

vadersschapsverlof 2019