Mamma

Zo creëer je meer tijd voor jezelf als moeder!

Tijd voor jezelf is hartstikke belangrijk. Het is een moment om te ontspannen en iets te doen waar jij behoefte aan hebt. Als je nooit tijd voor jezelf neemt en altijd maar doorgaat en doorgaat met werken, huishouden, voor de kinderen zorgen, vrouw zijn voor je man en bijhouden van sociale contacten zonder even tot rust te komen, ga je hier last van krijgen.
Je loopt als het ware vast en je kunt steeds minder goed tegen de dagelijkse hectiek. Geef jezelf dus van tijd tot tijd een boost! Lees hier hoe je tijd voor jezelf kunt creëren en waarom het zo belangrijk is!

Waarom tijd voor jezelf belangrijk is

Tijd voor jezelf. Is het onzin of heb je het echt nodig? Veel psychologen en gezondheidswetenschappers geven aan dat het belangrijk is om wat tijd voor jezelf te nemen. En dan bedoelen we niet dat je een weekendje alleen in een hutje op de hei moet gaan zitten. Dat momentje voor jezelf is een moment waarin je iets doet wat jij leuk vindt. Waarbij je even niets moet en tot rust kunt komen. Dat kan een bezoekje aan de sauna zijn, boek lezen, je favoriete serie kijken, uiteten gaan of sporten. Even stoom afblazen, even tot rust komen, even echt ‘jij’ zijn en geen moeder, partner of werknemer.

Als je door blijft rennen en racen en alles doet voor anderen dan raak je de rust kwijt. Dan wordt je geleefd. Tijd voor jezelf nemen hoort bij goed voor jezelf zorgen. Het is een kleine pauze, een mini vakantie zodat even weer kan opladen.
Je hoeft niet altijd met je kinderen bezig te zijn. Even een boek lezen maakt je absoluut geen slechte moeder. Het is zelfs zo dat wanneer je nu geregeld even een moment voor jezelf neemt, je voorkomt dat je chagrijnig wordt, gestrest of emotioneel. En een gestreste en emotionele moeder is ook niet alles.

Tijd voor mezelf nodig!

Er zijn een aantal signalen die je lichaam en geest aangeven waaraan je kunt herkennen dat het je teveel gaat worden. Als je deze signalen opmerkt is het verstandig om even je voet van het gaspedaal te halen. Even diep adem te halen en te bedenken hoe jij die dag tijd voor jezelf kan inlassen. Die signalen zijn:

  1. Je hebt het gevoel dat je tijd tekort komt

    Je hebt constant het gevoel dat je nergens aan toekomt. Soms komt het voor dat je tijd ‘verliest’. Je bent een half uur of uur ‘kwijt’ en weet niet meer wat je hebt gedaan. Dit komt vaak voor in tijden van veel stress en angsten. Als je dit ervaart is het heel belangrijk dat je even rustiger aan gaat doen. Neem geen nieuwe opdrachten aan of andere klusjes, maar breng orde in je leven.

  2. Je hebt voortdurend het gevoel dat je faalt

    Bij alles wat je onderneemt heb je het gevoel dat je het er slecht vanaf gaat brengen. Je zelfvertrouwen is zwak en je hebt het gevoel dat je niets meer onder controle hebt. Thuis niet en op werk niet. Merk je dit op, ga dan prioriteiten stellen. Wat is belangrijk en wil je graag goed volbrengen? Richt jezelf eerst op één taak en stap daarna over tot een andere.

  3. Slecht humeur en kort lontje

    Iedereen heeft wel eens een slecht humeur, maar als je dit al een dagen achter elkaar hebt dan is het tijd om wat gas terug te nemen.

  4. Je voelt je niet genoeg gewaardeerd

    Hoe erg je ook de benen onder je lijf vandaan loopt, je hebt het gevoel dat niemand het ziet of door heeft. Of je denkt dat mensen je gebruiken om er zelf beter van te worden. Probeer altijd grenzen te stellen en loop niet harder voor een ander dan dat je voor jezelf doet.

  5. Je krijgt lichamelijke klachten

    Soms kan het zelfs zover komen dat je psychosomatische klachten ontwikkelt. Dit zijn klachten die je krijgt omdat je te gestrest bent en te weinig tijd voor jezelf neemt. Deze klachten kunnen zijn: hoofdpijn, hartkloppingen, zware vermoeidheid, maagklachten of slechte stoelgang en slapeloosheid.

tijd voor mezelf nodig

Tijd voor jezelf als moeder

Veel vrouwen beseffen dat ze veel te weinig tijd voor zichzelf hebben vanaf het moment dat ze moeder worden. De kinderen staan op de eerste plaats, dan je partner, het huishouden en werk. Ergens onderaan de lijst bungel jij nog ergens.
In eerste instantie denk je misschien: tijd voor jezelf, dat heb ik niet nodig, maar hier kom je onherroepelijk op terug. Zeker wanneer je de genoemde symptomen gaat opmerken. Toch is het als moeder niet altijd makkelijk om tijd voor jezelf te maken. Onderstaand wat tips:

  1. Plan je ‘me-time’ in

    Laat de dingen wat meer los en maak ruimte in je agenda. Dit kun je doen door taken te delegeren. Misschien kan je partner of je kinderen iets doen. Bekijk ook eens of je taken niet wat kunt veranderen. Bijvoorbeeld om de dag stofzuigen in plaats van elke dag. Of bestel je boodschappen online, dat scheelt ook tijd.

  2. Schakel hulp in

    Een oppas bestaat niet voor niets of wat dacht je van de opa’s en oma’s? Die vinden het vast niet erg om 1 keer in de week een oogje in het zeil te houden. Wat je ook kunt doen is samen met andere moeders afspreken dat jullie om de buurt op de kinderen passen. Zo kun je elkaar helpen.

  3. Leer ‘nee’ te zeggen

    Je hoeft niet en knutselmoeder, overblijfmoeder en carpoolmoeder te zijn. Zeg ook eens ‘nee’! Als je nu geen ‘nee’ zegt kom je alleen maar meer in de ‘problemen’.

  4. Zeg gerust dat je niet kan

    Gewoon omdat je tijd voor jezelf nodig hebt. Niets om jezelf voor te schamen, sterker nog: laat andere moeders je als een voorbeeld zien!

  5. Bedenk eens wat je wilt

    Neem eens even de tijd om te bedenken wat je wilt. Waar word jij blij van? Waar krijg jij energie van? Wat vond je leuk om te doen voordat je kinderen had? Plan vervolgens wat tijd in en ga deze dingen doen!

Instagram

error: Inhoud is beschermd !!
luiers aanbieding pampersaanbieding