zozwanger adverteren
Slapen

Je kind weer in het goede slaapritme na de vakantie!

Ook al probeer je het misschien de eerste dagen nog, tijdens de vakantie gaat het slaapritme van je kind hoe dan ook in de war. En dat is helemaal niet zo erg. Het probleem is alleen het goede slaapritme na de vakantie weer terugkrijgen. Hoe doe je dat zonder al te veel problemen? Je leest het hier.



Waarom verandert het slaapritme van je kind in de vakantie?

Tijdens de vakantie is alles anders, compleet anders eigenlijk. De ouders zijn de hele dag thuis, het kind is de hele dag thuis, ouders slapen uit, jullie ontbijten rustig samen en waarschijnlijk ook later. Zo schuift alles een beetje op. De lunch is later, het avondeten is later en tja… ook bedtijd is later. Tevens is niet alleen het ritme anders, waarschijnlijk ook de omgeving. In andere landen is het niet zo normaal om rond 17.30-18.00 uur al aan te schuiven voor het avondeten. Zeker als jullie uiteten gaan is het vrijwel onmogelijk om de kinderen op tijd in bed te leggen. En ach… wat maakt het ook uit. Het is toch vakantie? In de vakantie zijn zelfs de regels iets anders.

Waarom is het moeilijk om weer snel in het goede slaapritme te komen?

Maar eenmaal thuis is het de bedoeling dat de kinderen (en jullie zelf) het goede slaapritme na de vakantie weer oppakken. Op tijd naar bed is vaak lastiger dan je denkt. Je lichaam is er namelijk aan gewend om op de ‘vakantietijd’ naar bed te gaan en moet weer even resetten. Was het maar zo simpel dat je jouw kinderen gewoon op de normale tijd naar bed kon brengen en dat dan het hele ritme weer was hersteld. Maar jouw kind kan echt niet slapen als hij of zij in één keer een uur of twee eerder in bed ligt. Dat zou bij jou zelf ook niet werken omdat je waarschijnlijk later de dag bent begonnen. Hoe komt een peuter dan wel in het goede slaapritme na de vakantie? Onderstaand wat tips.
korting pampers luiers

Hoe krijg je je kind weer in het goede slaapritme na de vakantie?

Hier wat tips om ervoor te zorgen dat je kind of peuter weer in het goede slaapritme komt na de vakantie.

  • Schuif de bedtijd steeds op:

    Mocht je een aantal dagen voordat de school weer begint of voordat je jouw kind weer wegbrengt naar de opvang al thuis zijn, dan kun je langzaamaan het tijdstip dat je kind naar bed gaat vervroegen. Bijvoorbeeld elke avond 10 minuten of een kwartier eerder totdat je de gewenste bedtijd hebt bereikt. Deze manier werkt vaak het beste. Alleen hebben veel ouders de tijd niet omdat ze op zondag terugkomen van vakantie met de kinderen en iedereen op maandag weer naar school moet. Misschien een idee om het vaste ritme tijdens de vakantie al weer op te pakken.

  • Bouw de dag langzaam af:

    Een andere mogelijkheid is je kind op het normale tijdstip naar bed brengen maar dan nog eventjes samen te lezen of laat je kind nog wat muziek luisteren. Telefoons en computers moeten uitblijven.

  • Slaapritueel:

    Een slaapritueel is erg belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat het lichaam zich klaarmaakt om te gaan slapen. Een goed slaapritueel is bijvoorbeeld tandjes poetsen, boekje lezen, in bed leggen, slaapliedje zingen of luisteren en oogjes dicht.

  • Rust voor het slapen:

    Het beste is ongeveer 1 tot 2 uur voordat je kind moet slapen de lichten te dimmen en je kind niet naar een scherm te laten kijken. Ga ook niet meer vliegtuigje spelen of andere intensieve spelletjes doen, want daar wordt je kind alleen maar drukker van.

  • Maak het tijdens de vakanties niet te bont:

    Hoe groter het verschil tussen de bedtijden op vakantie en op normale dagen, hoe moeilijker het is om weer in het goede slaapritme te komen na de vakantie. Probeer het daarom tijdens de vakanties niet té bont te maken. Voor jonge kinderen is het verstandig de vaste bedtijden zoveel mogelijk aan te houden.

Heb jij nog tips om je kinderen weer in het goede slaapritme te krijgen?

Reageer

vadersschapsverlof 2019