“header
Kraamtijd

In bed blijven na de bevalling? Tips om bedrust te overleven!

Vroeger bleef je als kraamvrouw 10 dagen in bed na de bevalling. Je kwam er niet uit, onder geen beding. Tegenwoordig zijn we niet meer zo ‘streng’. Als je lichaam het toe laat mag je best zelf voor je baby zorgen. Maar toch is het verstandig om je lichaam rust te gunnen. Daarom kun je het best toch af en toe in bed blijven na de bevalling.

prenatal banner weekaanbiedingen

Herstellen na een bevalling? Neem rust en blijf in bed

Zeker de eerste dagen na de bevalling moet je goed naar je lichaam luisteren. Je lijf heeft een topprestatie geleverd en heeft dus best een klap te voortduren gehad. Bovendien heb je nog een wond op de plek waar de placenta aan je baarmoeder heeft vastgezeten. Dus hoe goed je je ook voelt, vergeet dat niet.
Na de bevalling zijn er verschillende klachten waar veel vrouwen last van hebben.

  • Vocht verliezen

    Tijdens de zwangerschap heb je een heleboel vocht vastgehouden. Dat komt er nu allemaal uit door te plassen en te zweten. Mede daarom zal de kraamverzorgster elke dag je bed verschonen. Ook zullen je borsten opgezwollen zijn, of je nu borstvoeding geeft of niet. Dit wil nog wel eens wat lekkage met zich meebrengen, ook als je zoogcompressen in je zwangerschapsbh draagt.

  • huggies banner voordeel
  • Naweeën

    In de dagen na de bevalling kun je nog best wat last hebben van krampen en naweeën. Zeker als je een hele snelle bevalling hebt gehad. Een warme douche, vaak plassen en eventueel paracetamol kunnen de pijn verlichten.

  • Vloeien

    Misschien heb je er een paar dagen last van, maar misschien ook wel een paar weken. Bloedverlies na de bevalling kan best even aanhouden. Ook zul je hele bloedproppen verliezen, dit is volkomen normaal. Wel kan het zijn dat je je wat slap voelt of duizelig bent. Zeker als je tijdens de bevalling veel bloed hebt verloren. Doe rustig aan als je op staat en zeker als je bijvoorbeeld de trap op of afloopt. Na de bevalling heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen.

Bedrust tijdens de zwangerschap?

Vroeger werd er al snel bedrust opgedragen als er complicaties optraden tijdens de zwangerschap. Maar ook tegenwoordig gebeurt dat nog wel eens. Zo’n 20% van de zwangere vrouwen moeten bedrust nemen. Als je bloedverlies krijgt tijdens de tweede helft van de zwangerschap is de kans aanwezig dat je bedrust zult moeten nemen. Zeker als er een vroeggeboorte dreigt.

Dit komt natuurlijk als een tegenslag. Tijdens je zwangerschap wil je alles regelen voor de baby. Je wilt de babykamer op orde maken en lekker genieten van je zwangerschap. Alles waar je niet op zit te wachten is verplicht plat liggen. Maar als je dit wel moet kun je er maar beter het beste van maken.

Tips om bedrust te overleven

  1. Alles binnen handbereik

    Ben je alleen thuis? Zorg dat alles wat je nodig hebt binnen handbereik ligt. Denk hierbij aan je laptop, een boek of tijdschrift, de afstandbediening, je telefoon en wat te eten en te drinken. Zo hoef je niet je bed uit om iets te pakken.

  2. Bedtafel

    Zorg ervoor dat je op een comfortabele manier bedrust kunt houden. Met een bedtafel kun je gemakkelijk je laptop gebruiken. Ook kan je er op eten, puzzelen of andere hobby’s uitoefenen. Dat scheelt een heleboel verveling.

  3. Routine

    Probeer een routine aanhouden. Eet op vaste tijdstippen. Zo voorkom je dat je niet onnodig aankomt of extra gaat snoepen. Ga op vaste tijden slapen en zorg dat je iets te doen hebt. Misschien kun je vanuit huis werken (als je arts dit goed vindt natuurlijk).

  4. Zorg voor jezelf

    Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Praat met iemand als je je zorgen maakt of je niet goed voelt.

  5. In bed blijven na de bevalling of tijdens de zwangerschap is helemaal niet wat je wilt. Maar probeer jezelf voor te houden dat het tijdelijk is. En het is voor een goed doel; voor je kindje en voor jezelf. Het uiteindelijke doel is dat jij en je kindje zo gezond mogelijk zijn en blijven. Dan kun je zo snel mogelijk weer genieten.

    Actuele aanbiedingen bij onze partners:
    folder prenatal
    folder about you
    folder hema
    folder deonlinedrogist
    folder kleertjes
    folder mamalicious

    Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!