“waterwipes
Mamma

Help, mijn billen zijn weg na de zwangerschap!

Tijdens de zwangerschap verandert er veel aan jouw lichaam. Je hormonen gaan met je op de loop, je huilt ineens om niets of wordt juist om alles boos en chagrijnig. Maar ook lichamelijk komt er van alles op je af. De ene vrouw komt 5 kilo aan, de ander 30. En die zwangerschapskilo’s wil je er ooit ook weer vanaf hebben. Maar wat nou als dat lukt en ineens je billen weg zijn na de zwangerschap?

disneybanner

Ergernis na zwangerschap, buik of billen?

Misschien is jouw hangende buik een grote ergernis na de zwangerschap. Doordat je je baby hebt gedragen is hij behoorlijk gegroeid, maar daarna ook weer gekrompen. Het resultaat is meestal dat je buik wat slapper is. Ook blijft hij meestal wat dikker en is hij moeilijk weer zo plat als vroeger te krijgen.

Maar er is nog een punt aan je lichaam wat verandert nadat je zwanger bent geweest. Jouw billen: je kont is weg! Wat is jouw grootste ergernis? En hoe kan je daar iets aan doen?

Waar zijn je billen gebleven na de zwangerschap?

Natuurlijk zijn jouw billen niet echt weg, maar de kans is groot dat je een billenknijper bent geworden. Daardoor lijken je billen verdwenen als sneeuw voor de zon. Tijdens jouw zwangerschap knijp je je billen samen, misschien wel onbewust. Dit doe je om in balans te blijven, zeker naarmate je buik groter en zwaarder wordt.

Maar na de bevalling blijft jouw bekken in deze positie staan, omdat je spieren van lengte zijn veranderd en zwakker zijn geworden. Ook al is de zwangerschapsbuik weg, toch blijf je onbewust jouw billen aanspannen. Je bekken zit waarschijnlijk vast en daardoor is jouw kont platter dan ooit!




Klachten door die hangbillen!

Behalve dat het niet zo mooi staat, kan je doordat je billen weg zijn na de zwangerschap hele vervelende klachten ontwikkelen.

  1. Niet goed functionerende bekkenbodem

    Jouw bekkenbodem moet direct onder je ribben zijn om goed te kunnen functioneren. Door het knijpen verlies je die ideale positie. Dit kan leiden tot urineverlies, orgaanverzakkingen en rugpijn.

  2. Te weinig gebruik van bilspieren

    Door die platte kont kan je geen bilspieren gebruiken. Je gebruikt ze wel, maar je maakt ze eigenlijk te kort. Daardoor kan je ze niet meer over de hele lengte gebruiken. Hierdoor maken jouw onderrug en benen overuren, wat kan zorgen voor blessures en vage pijnklachten.

  3. Kwetsbaar SI-gewricht

    De connectie tussen jouw bekken en onderrug noemen we het SI-gewricht. Door het knijpen in je billen opent jouw SI-gewricht, wat kan gaan irriteren, zeker als je gaat rennen of iets dergelijks.

En behalve dit alles worden jouw onderrug en benen extra belast door die houding die je jezelf hebt aangeleerd.

banner billendoekjes waterwipes

Hoe krijg je jouw billen weer terug na de zwangerschap?

“Let it go, let it gooo!” Letterlijk: laat het los. Adem diep in terwijl je rechtop gaat staan en laat alle spanning los. Kijk naar jezelf in de spiegel en kantel je bekken een aantal keren. Van geen bil naar veel te veel bil en dan precies daartussen in. Het voelt waarschijnlijk heel gek en jouw rug lijkt ineens heel hol. Daar moet je even aan wennen en vooral heel veel oefenen.

Je billen trainen in de sportschool

Hoe train je die billen? Mooie ronde billen staan geweldig in een spijkerbroek, legging of strak jurkje. Er zijn heel veel oefeningen om je billen te trainen, maar daarbij is je ‘nieuwe’ houding (of je oude houding van voor de zwangerschap) het meest belangrijk. Je kunt filmpjes opzoeken, maar het is verstandiger om in de sportschool om hulp te vragen. Ook squats zijn een goede manier om je billen te trainen na de zwangerschap.

Als je heel veel klachten hebt en moeite hebt om je houding terug te veranderen, is het verstandig om de bekkenfysio te vragen. Zij hebben genoeg tips en oefeningen voor je, om ervoor te zorgen dat alles weer wordt zoals vroeger. Nou ja, alles, de slapeloze nachten en het eeuwige zorgen zullen ze niet weg kunnen toveren. Maar die verdwenen billen na de zwangerschap komen toch wel weer een heel eind terug!

Lees ook: Tips om meer te bewegen tijdens en na de zwangerschap!



fitmom boek banner

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!