banner header biostime 2
Peuter

De 20 20 2 regel! Voorkom bijziendheid bij je kind!

Dat onze kinderen veel meer naar beeldschermen kijken dan wij vroeger deden, is geen verrassing. Toen ik klein was hadden we nog geen tablet, mobiele telefoon en zelfs geen laptop. Onze computer had een zwart scherm en met de draaiknop veranderde je de letters van oranje naar blauw of groen. Internet kwam er later bij met telefoontikken en dan mochten we 10 minuten per kind. Mijn ouders hadden de 20-20-2 regel dan ook helemaal niet nodig. De 20 20 wat regel? Juist, die leg ik je hier uit.

Wat is de 20 20 2 regel?

“20-20-2, Daar red je ogen mee!” Heb je deze slogan al eens voorbij zien of horen komen? De kans is groot van niet, want heel bekend is het nog niet. Het gaat erom dat we onze kinderen moeten leren om niet constant met hun neus in een scherm te zitten. Daar zijn hun ogen namelijk helemaal niet blij mee!

Na 20 minuten dichtbij kijken (tv, tablet, computer) moet je dat 20 seconden onderbreken door in de verte te kijken. En om het schermgebruik te compenseren hebben de ogen van je kind 2 uur buitenlicht nodig.

Kinderogen gaan minder snel achteruit als je veraf- en dichtbij kijken met elkaar afwisselt. Daarom is deze campagne gestart!




Hoe ontstaat bijziendheid bij je kind?

Als ogen te weinig buitenlicht zien en we te veel dichtbij moeten kijken, kan op de langere termijn leiden tot bijziendheid. Bijziendheid wordt ook wel myopie genoemd en is een steeds groter wordend probleem.

Het lijkt er op dat in 2050 hoge myopie de belangrijkste oorzaak van blindheid en slechtziendheid gaat zijn. Op dit moment is ongeveer 1 op de 3 kinderen bijziend, in 2050 gaan dit er waarschijnlijk 1 op de 2 zijn!

Kleertjes.com korting banner

Wat zijn de signalen van bijziendheid?

Bijziendheid is te herkennen aan enkele signalen. Houd er wel rekening mee dat de meeste kleine kinderen ongeveer in de televisie kruipen als ze daar naar kijken, dus het hoeft niet meteen zo te zijn dat je kind dan bijziend is.

Herken je meerdere signalen? Dan is het verstandig om eens een oogmeting te laten doen.

  1. Je kindje klaagt over hoofdpijn en heeft vermoeide ogen.
  2. Het gaat moeizaam op school, misschien kan je kindje het bord niet goed lezen.
  3. Je kind gaat heel dicht bij de tv of pc zitten.
  4. Tijdens het lezen houd je kindje het boek heel dichtbij.
  5. Je kindje kan niet goed in de verte zien.
  6. Opvallend vaak knipperen met de ogen.
  7. Veel in de ogen wrijven.
  8. Of de ogen vaak dichtknijpen.

Lees ook: Tips hoe je omgaat met schermtijd bij een kind!

Waarom is naar buiten gaan goed voor je kind?

Voldoende buitenlicht kan voor een deel het negatieve effect van dichtbij kijken opheffen. Dichtbij kijken zorgt namelijk voor extreme lengtegroei van het oog. Buitenlicht en ver weg kijken compenseren deze lengtegroei en remmen dit zelfs. Maar een oog kan nog steeds helaas niet krimpen. Dus het is niet zo dat buitenspelen het oog weer ‘beter’ kan maken. Voorkomen is hier dus ook beter dan genezen.

Lees ook: Waarom buiten spelen goed is voor je peuter!

Uitdaging! 2 weken lang elke dag 2 uur naar buiten!

Is jouw kindje wel fan van een beetje schermtijd en maak jij je zorgen over de ooggezondheid van je kind? Dan is dit het moment voor verandering. Doe jij mee aan de challenge?

Ga iedere dag 2 uur met je kind naar buiten, twee weken lang! Dat klinkt misschien als een onmogelijk opgave, maar niets is minder waar!

twee uur naar buiten met je kind tips

Twee uur naar buiten met je kind! Hoe dan? Met deze tips!

  1. Hoeft niet in een keer

    Twee uur lang naar buiten gaan hoeft dus zeker niet in een keer. Tel alle keren dat je buiten komt maar eens bij elkaar op! Dan gaat het sneller dan je denkt.

  2. Check de buitenspeeltijd

    Weet je dat je kind op school of op de opvang een half uur buiten heeft gespeeld? Dan ‘hoef’ je dus nog maar anderhalf uur!

  3. Laat de auto staan

    Kies ervoor om je kind, als de planning het toe laat natuurlijk, niet met de auto naar de opvang of school te brengen. Ik breng vaak onze jongste dochter op de fiets naar de gastouder en fiets dan samen met de oudste door naar school. Dan zijn we zo’n 20 minuten buiten en op de terugweg ook. Dat tikt al lekker aan!

    Als ik het niet red en we wel met de auto zijn, parkeer ik die vaak bij mijn werk (ik heb de luxe dat mijn werk op loopafstand van Yinthes school is) en lopen we vanaf daar naar school. Hebben we toch weer 10 minuten te pakken.

  4. Na het eten op pad

    Ook op werkdagen neem ik de kinderen bijna altijd na het eten mee naar buiten. Ook als het donker is en dat vinden ze juist een avontuur. We eten vaak redelijk vroeg en hebben daarna nog een uur voor het badder- en bedtijd is. Lopen, fietsen, steppen, het maakt niet uit. We gaan gewoon lekker op pad en zien wel waar we uit komen.

  5. Ken je buurt

    Kijk eens goed rond in jouw buurt, misschien zijn er wel een heleboel verstopte speeltuintjes! Wij hebben de mazzel dat we naast een recreatieplas wonen, met strand en speelbos, geen probleem om een tijdje buiten te zijn dus.

    Zeg ook eens wat minder snel “nee” in de speeltuin. Voor ons is die 10e keer glijbaan saai en vermoeiend, maar je kindje wil het liefst nog 50 keer. Dan zit je al snel aan een half uur extra buitenlicht hoor!

  6. Verplaats activiteiten naar buiten

    “Nee, we gaan na het brood eten naar de speeltuin!” En wat nou als je die boterhammen in een bakje stopt en meeneemt? Dan eten jullie die daar toch gewoon op het bankje? Moet je kijken hoeveel extra tijd je op die manier buiten door kan brengen!

De 20 20 2 regel lijkt misschien een grote uitdaging, maar dat kan best nog eens meevallen als je sommige gewoontes een klein beetje aanpast. Gaan jullie de uitdaging aan? #ffwegkijken



StichtingJarigeJob banner

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!