Wat was de datum van de eerste dag van jouw laatste menstruatie?

Jouw cyclus lengte in dagen:

Vul jouw mailadres in om wekelijks op de hoogte te blijven van de voortgang van jouw zwangerschap

Ik geef toestemming aan zozwanger om wekelijks een mail met informatie over de voortgang van mijn zwangerschap te sturen.

Babykalender

Ontwikkeling baby 7 weken oud

Wanneer je baby 7 weken oud is kan hij of zij de blik steeds beter focussen. Om de ontwikkelingen van je baby van 7 weken nog meer te stimuleren is het goed om jezelf te focussen op het zicht van je kindje. Laat je baby een object volgen of doe een spelletje met knuffels. Dat is niet alleen goed voor het zicht van je baby, maar ook voor jullie onderlinge band.
In deze blog meer informatie over de ontwikkeling baby 7 weken oud.



In het kort bij een baby 7 weken oud:

  • De handjes gaan steeds meer open.
  • Je baby kan de blik meer focussen.
  • Je baby heeft minder voedingen nodig.
  • Moeder kan weer langzaamaan beginnen met sporten.
  • Veel moe, nergens zin in, veel huilen? Misschien heb je een postnatale depressie.

De ontwikkeling baby 7 weken oud

Je baby komt steeds meer in beweging en kan de ledematen ook wat beter onder controle houden. Je kunt waarschijnlijk wel zien dat je baby meer ontspannen ligt. Zo zijn de beentjes minder ver opgetrokken en de handjes minder vaak gebald tot vuistjes. Zo’n handje is voor je baby reuze interessant. Hij of zij zal ze daarom ook steeds meer gaan bewonderen want waar komen die toch vandaan? Je baby kan nu het hoofdje iets langer omhoog houden, maar meer dan een paar seconden zal het niet zijn.

  • Training van de spiertjes

    Dat liggen de hele tijd is natuurlijk niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de spiertjes. Daarom is het goed dat je jouw baby stimuleert om de spieren te gebruiken. Dit kun je doen door je baby geregeld op het buikje te leggen. Zorg er wel voor dat je goed toezicht kunt houden en laat je baby niet in slaap vallen op het buikje. Als je jouw baby een paar keer per dag op het buikje legt kan hij of zij de nekspiertjes trainen.

  • Minder vaak voeden

    Moest je eerst nog om de 2 tot 3 uur je borst of de flesjes tevoorschijn toveren, dan hoeft dat nu al iets minder vaak. Oké, het scheelt misschien een uurtje, maar je hebt tenminste iets langere ‘pauzes’. Waarschijnlijk heb je ook gemerkt dat je baby ’s nachts iets langer slaapt tussen de voedingen door. En dat betekent: ook meer slaap voor jou en je partner.

  • Duimen of speen?

    Wanneer je baby jonger is dan 6 maanden heeft hij of zij een enorme zuigbehoefte. Dat is maar goed ook want je baby moet goede ‘zuigcapaciteiten’ hebben om melk uit de borst of fles te krijgen. Soms is deze behoefte zo sterk dat je baby ook na het voeden op iets wil zuigen. Hier biedt de speen of het eigen duimpje een uitkomst.


    Duimen is voor baby’s heel normaal en juist goed voor de ontwikkeling van de kaakjes en het gevoel in de mond. Maar wanneer je baby ouder is dan 6 maanden heeft het zuigen geen functie meer. Het beste is om het duimen of het gebruik van een fopspeen af te leren voordat je kind 1 jaar is. Maar aangezien dat een bijna onmogelijk taak is, mag je dat van experts uitstellen totdat je kind 4 tot 5 jaar oud is.

Hoe gaat het met mama, papa of de ouders?

Als je jezelf weer wat fitter voelt, dan zou je vanaf deze week kunnen beginnen met de strijd tegen de zwangerschapskilo’s. Vrouwen die een natuurlijke bevalling hebben gehad mogen zich 6 weken na de bevalling weer in het zweet werken. Vrouwen die hun kindje ter wereld hebben gebracht middels een keizersnede moeten 8 weken wachten.

Voordat je jouw sportpak aantrekt is het wel belangrijk dat je goedkeuring hebt van je huisarts of verloskundige. Heb je goedkeuring dan mag je vanaf deze week beginnen met fitness zoals cardio. Je kunt jezelf in het krachthonk in het zweet werken en je mag dansen, yoga, pilates, zwemmen, fietsen of wielrennen en paardrijden (let wel op je hechtingen).

Zware interval of HIIT training, snowboarden, bootcamp en andere intensieve en gevaarlijke sporten kun je beter nog even vermijden totdat je baby minimaal 3 maanden oud is.

  • Hoe is je gemoedstoestand?

    Voelde je tijdens het lezen van het bovenstaande stukje over sporten een ontzettende weerstand? Ben je veel moe, voel je jezelf angstig, moet je veel huilen en heb je werkelijk nergens zin in? En ervaar je deze gevoelens al een paar weken? Het kan zijn dat je last hebt van een postnatale depressie. Hier is absoluut niets mis mee en komt best vaak voor. Schaam jezelf dus absoluut niet en probeer jezelf te laten helpen. Daar heb je zelf en je gezin veel meer aan.

nieuwsbrief inschrijven

Schrijf je in

Wekelijks alle blogs en aanbiedingen
in jouw mailbox

Tip van de week bij een baby 7 weken oud

  • Ga je sporten? Super goed! Luister wel altijd naar je lichaam. Het belangrijkste nu is beginnen, je hoeft nog niet je grenzen te verleggen en omdat je afvallen wilt.
  • Last van depressiviteit? Zoek eens op het internet naar lotgenoten, die zijn er genoeg! Je bent namelijk echt niet de enige.

Interessante blogs om te lezen:

Baby 6 weken oud Baby 8 weken oud

Beste babyfoon
error: Inhoud is beschermd !!
zwangerschap cursus gratis