“babydeals
Mamma

5 Tips voor meer rust in je gezin!

Op maandagochtend kijk je alweer uit naar het moment dat het vrijdagmiddag is. De hele week staat in het teken van rennen en vliegen. Van school naar zwemles, naar ballet en pianoles. Van afspraken met vriendinnen naar 10 minuten gesprekken op school. Tussendoor de boodschappen, je uurtje naar de sportschool en het werk wat gewoon door gaat. Op vrijdagavond zit je gesloopt op de bank. Weer een week overleefd. Herkenbaar? Dan wordt het tijd om daar eens iets aan te doen. Ik geef je een paar tips voor meer rust in je gezin.

prenatal banner weekaanbiedingen

Begin bij de basis!

Ons eerste jaar als gezin was hectisch. En dat lag vooral aan ons werk. Mijn man is chefkok, werkt altijd in de weekenden en 5 avonden in de week. Ik werkte toen ook in de horeca. We hadden al verwacht dat een kind met onze levensstijl een uitdaging zou worden, en niets bleek minder waar. We leefden totaal langs elkaar heen, werkten om en om, omdat opvang op onze tijdstippen niet haalbaar, of onbetaalbaar was. En na een half jaar was ik het helemaal zat.

Die basis moest anders. Een van ons moest iets veranderen, en snel was duidelijk dat ik dat zou zijn. Ik zocht een andere baan. Wat echt de beste beslissing ooit is geweest. Mijn huidige baan is een ‘gewone’ kantoorbaan, met ‘gewone’ kantoortijden. Dit heeft de rust in ons gezin terug gebracht. Dus: begin bij de basis. Zijn jullie tevreden met de werkdagen en werktijden? Vloeit dit lekker in elkaar over? En is de opvang voor de kinderen goed te doen of zou je dit liever anders zien?
Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan om ‘even’ een andere baan te zoeken. Maar soms is het echt een hele goede stap.

wehkamp sale damesmode banner

5 Tips voor meer rust in je gezin

Natuurlijk zijn er veel meer manieren om meer rust in je gezin te krijgen, zoals:

  1. Begin met de praktische zaken

    Ga eens goed kijken naar wat je nu eigenlijk allemaal doet in die week. En dan vooral, móét je dat ook echt allemaal doen? En misschien nog wel belangrijker: wìl je dit ook echt allemaal doen? Je kunt beginnen met de praktische dingen zoals bijvoorbeeld de boodschappen. Tegenwoordig kan dit bij de meeste supermarkten online en bezorgen ze het ook nog.

    Even een kleine tijdsinvestering: verzin wat je de hele week wilt eten en bestel alles in 1 keer. Zo hoef je dus niet meer naar de winkel. Je kunt deze activiteit ook meteen gedeeltelijk samen met je gezin doen, laat iedereen iets noemen wat ze graag zouden willen eten (en spreek dan van tevoren even af of dit iets gezonds moet zijn).
    Zo hebben ze inspraak, hoef jij niet meer naar de winkel en kan je al een taak van je lijstje schrappen. Dit geldt ook voor koken. Zijn de kinderen al wat ouder? Laat ze dan een keer in de week zelf koken. Leerzaam voor hen en het scheelt jezelf weer tijd.

    Nog zo’n taak die altijd weer terug komt: het huishouden. Misschien ben je in de gelegenheid om iets uit te besteden? Het kan een hoop schelen om een keer in de twee weken een huishoudster de grote klussen te laten doen. Zo hoef jij niet op je vrije dag of in het weekend de badkamer uit te soppen. En blijft er dus meer tijd over voor leuke dingen.

  2. Zeg eens wat vaker nee

    Ben jij voor de 4e keer deze maand aan de beurt om de voetbaltenue’s van je zoon uit te wassen? Trek je mond open en zeg ook eens ‘nee’. Daar zal niemand raar van op kijken, hoe lastig je het misschien ook vindt.

  3. Wees kritisch

    Zijn er dingen in je wekelijkse rituelen die je eigenlijk wel kunt skippen? Skip ze dan. Kijk eens kritisch naar alles wat je doet en kies een aantal dingen uit waar je echt blij van wordt en die je echt belangrijk vindt. Je hoeft echt niet drie vrijwillige taken te doen, je kunt er ook een kiezen en je daar volledig op focussen.
    Je zult zien dat het voor meer rust zorgt, en dat je iets voor je gevoel beter kunt doen, in plaats van allerlei dingen half.

  4. Kan je dingen combineren?

    Gaan je kinderen naar zwemles? Misschien kan je met een aantal andere moeders de lessen verdelen? Neem eens vriendinnetje van je dochter mee, en doe het de week erop andersom. Zo overleef je de zwemlessen van je kind en hoef je nog maar naar de helft van de lessen. Hetzelfde geldt voor sportclubs en muzieklessen.

  5. Laat het los, laat het gaan!

    Wat nog de meeste rust voor je gezin creëert zo af en toe: “laat het los!” Je kinderen worden er echt niet ongelukkig van als je vloer niet elke dag tot op de laatste kruimel gezogen is. Ze slapen er echt niet beter van als de ramen streeploos schoon zijn.

    Daarmee wil ik niet zeggen dat je het huishouden uit je handen moet laten vallen, maar je kunt best af en toe een oogje dicht knijpen. Trek het gordijn dicht als de zon laat zien dat je ramen aan een poetsbeurt toe zijn. En ga lekker naar buiten met je gezin.
    Van een keer patat halen is ook nog nooit iemand slechter geworden. Ook met de was komt het wel goed als je een keer alles bij elkaar in de machine gooit in plaats van het netjes op kleur sorteert. Kortom: laat de teugels een beetje vieren en geef voorrang aan wat op dat moment voor jouw gevoel het belangrijkst is.

Je hebt liever dat je kinderen zich later herinneren dat mama tenten met ze bouwde en naar de speeltuin ging. Dan dat ze nog precies weten hoe gezond ze altijd aten en dat het altijd zo netjes was in huis.
Dus kijk eens kritisch naar jezelf en je rituelen, creëer meer tijd voor jezelf als moeder, en zorg zo voor meer rust in je gezin.

Actuele aanbiedingen bij onze partners:
folder prenatal
folder about you
folder hema
folder deonlinedrogist
folder kleertjes
folder mamalicious

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!