banner header biostime 2
Zwangerschap

Fietsen tijdens de zwangerschap

Ben jij iemand die zichzelf het liefst verplaatst op de fiets? Bijvoorbeeld om naar afspraken te gaan of fiets je graag als sport? Misschien vraag je jezelf dan af of je wel mag fietsen tijdens de zwangerschap. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: ja! Tenminste: zolang het goed voelt. Lees hier waarom fietsen als je zwanger bent eigenlijk heel goed is, waar je op moet letten en wanneer het beter is om de fiets te laten staan.

beste babyfoon bol.com

Waarom sporten en fietsen tijdens de zwangerschap goed voor je is!

Fietsen tijdens de zwangerschap? Zeker doen! Alles wat jou in beweging brengt is goed voor je gezondheid en fietsen is zelfs één van die sporten die je nog lang tijdens de zwangerschap kan uitoefenen. Tijdens het fietsen belast je de gewrichten minder erg dan bij andere sporten, dat komt omdat je niet al je gewicht hoeft te dragen en je het tempo rustig kunt houden.

Hardlopen en joggen zijn bijvoorbeeld minder geschikt vanaf het tweede trimester omdat deze sporten je gewrichten belasten. Balsporten kan je ook beter vermijden omdat je kans hebt dat je kunt vallen of er stoot iemand hard tegen je buik aan.




Andere voordelen van fietsen en alle andere gezonde manieren om te bewegen tijdens de zwangerschap:

banner moederfiets fietsvoordeel

Waar moet je op letten tijdens het fietsen?

Fietsen tijdens de zwangerschap kan je blijven doen zolang het goed voelt. Sommige zwangere vrouwen zitten tot de dag van de bevalling nog lekker op de fiets. Hierbij gaat het overigens wel over recreatief fietsen en niet sportief fietsen.
Hieronder een paar punten waarop je kunt letten als je sportief of recreatief gaat fietsen.

  • Fietsen tijdens eerste trimester

    Fietsen als je zwanger bent mag dus zeker, zowel recreatief als voor de sport. Houd er alleen wel rekening mee dat je in de eerste 3 maanden eerder vermoeid kunt zijn tijdens het fietsen. Door de zwangerschapshormonen is vaak het uithoudingsvermogen verminderd en kan je daarnaast last hebben van misselijkheid en duizeligheid tijdens het sporten.

    Blijf tijdens het fietsen daarom altijd heel goed naar je lichaam luisteren, dit is namelijk geen moment om door te zetten en je lichaamssignalen te negeren. Neem een pauze of doe het rustiger aan als je:

    • Duizelig wordt;
    • Erge hoofdpijn krijgt;
    • Erg kortademig bent (ook in rust);
    • Pijn op de borst krijgt;
    • Je merkt dat je spieren verslappen.
  • Lees ook: Hoe zoek je de perfecte fiets voor moeders?

    gezond fietsen zwangerschap

  • Fietsen in tweede trimester

    Na de eerste 3 maanden (het tweede trimester dus) zal het fietsen weer beter gaan en zal je merken dat je meer energie hebt. Mocht je nog soepel kunnen op- en afstappen dan kan je blijven fietsen, ook sportief. Mocht je buik iets in de weg zitten dan kan het al helpen het stuur iets omhoog te zetten.

    Rond de 16 tot 20 weken is het misschien niet meer verstandig om sportief te fietsen tijdens de zwangerschap. Zeker niet in een groep of op je mountainbike, omdat dan het risico te groot is dat je valt. Tevens kunnen ook andere weggebruikers een ongeval veroorzaken, hoe voorzichtig jij ook bent.

    Daarnaast kan je vanaf de 20ste week van de zwangerschap last hebben van een verminderde reactiesnelheid en concentratie, wat het val risico natuurlijk alleen maar groter maakt. Gewoon fietsen naar de stad of voor de boodschappen kan natuurlijk wel.
    Wil je toch sportief blijven fietsen, dan je altijd nog op de hometrainer, het val risico is dan minimaal. Blijf wel altijd goed naar je lichaam luisteren.

  • Fietsen in derde trimester

    In het derde trimester zal de vermoeidheid weer toenemen en dat zal je ook op de fiets merken. Zolang je nog goed kunt op- en afstappen kan je recreatief blijven fietsen tijdens de zwangerschap. Sportief fietsen kan je nu beter niet meer doen.

wehkamp zwangerschap

Wanneer is het niet meer verstandig om te fietsen tijdens de zwangerschap?

Het grootste risico met fietsen als je zwanger bent is vallen en daardoor een trauma aan je buik oplopen. Dit risico is het hoogst als je sportief fietst in een groep of met de mountainbike in het bos. Het Fietssport Magazine adviseert daarom om vanaf de 16de week niet meer sportief te fietsen, behalve op een hometrainer.

Kan je op een gegeven moment niet meer goed op- en afstappen, dan is het misschien ook beter om de fiets voor recreatief gebruik te laten staan. Want stel dat er iets gebeurt waardoor je acuut moet remmen en afstappen, dan ben je waarschijnlijk net iets te langzaam.

Vraag jezelf daarom geregeld af of je nog adequaat kunt op- en afstappen ook als dit plotseling moet. Zolang het antwoord ‘ja’ is, kan je gewoon blijven fietsen tijdens de zwangerschap (recreatief, dus naar de supermarkt, school etc.).



Actuele aanbiedingen bij onze partners:
folder prenatal
folder about you
folder hema
folder deonlinedrogist
folder kleertjes
folder mamalicious

Meer lezen

vadersschapsverlof 2019
error: Inhoud is beschermd !!