zozwanger adverteren
Zwangerschap

De benodigde vitamines tijdens de zwangerschap!

Wanneer je zwanger bent draait je lichaam overuren. Het is immers een nieuw leven aan het maken. Niet zo gek dus dat je lichaam van sommige vitamines wat meer nodig heeft dan anders. Hoe kun je ervoor zorgen dat je alle benodigde vitamines tijdens de zwangerschap binnenkrijgt? En welke vitamines moet je extra innemen? Je leest het in deze blog!



Welke vitamines heb je echt nodig tijdens de zwangerschap?

Er zijn zoveel mensen die multivitaminen slikken omdat ze dan denken dat ze gezond bezig zijn, maar dat is niet altijd waar. Als je gezond en gevarieerd eet, dan heb je in principe geen multivitaminen nodig omdat je alles uit je dagelijks voeding haalt. Dan ben je pas echt gezond bezig!

Gevarieerd eten bestaat uit voldoende volkorenproducten, fruit, groenten, eiwitten en onverzadigde vetten. Bijvoorbeeld eten zoals de schijf van vijf. Ook tijdens de zwangerschap is het niet nodig om multivitaminen te slikken als je gezond en gevarieerd eet. De meeste vitamines zijn ruimschoots vertegenwoordigd in je voeding en je krijgt daarvan dus voldoende binnen. Er zijn een paar vitamines of mineralen die extra belangrijk zijn tijdens de zwangerschap. Deze heb je extra nodig of je moet ervoor waken dat je ze niet te weinig binnenkrijgt. Dat zijn:

  • Foliumzuur
  • Vitamine D
  • IJzer
  • Omega 3
  • Jodium

hoe vitamines zwangerschap binnenkrijgen

Hoe kan je de benodigde vitamines tijdens de zwangerschap binnen krijgen?

Je zwangerschap is absoluut geen periode om streng te gaan lijnen of om bepaalde eetgewoontes te gaan navolgen zoals een koolhydraatarm dieet volgen. De kans is dan groot dat je een tekort gaat krijgen aan bepaalde vitamines en mineralen en juist tijdens je zwangerschap moet je dat vermijden.

Je zwangerschap is dé periode om gezond te gaan eten, want je lichaam heeft vitamines en mineralen nodig om ervoor te zorgen dat je kindje gezond en goed kan ontwikkelen en groeien.

Het allerbelangrijkste is dat je gevarieerd gaat eten volgens de schijf van vijf. Als je dat doet dan krijg je het overgrote gedeelte van de benodigde vitamines tijdens de zwangerschap binnen, maar nét niet alles.
Foliumzuur en vitamine D zijn de enige twee vitamines die elke zwangere vrouw extra moet innemen. Foliumzuur, 400 microgram tot de 10e week van de zwangerschap en dagelijks 10 microgram vitamine D tijdens de gehele zwangerschap.
Dat komt omdat je lijf hier extra van nodig heeft en het lastig is om dit uit je voeding te halen. IJzer, omega 3 en jodium kan je gewoon uit je voeding halen als je eet volgens de schijf van vijf.
welke vitamines zwanger met voedingssupplement slikken

Welke benodigde vitamines kan je met een voedingssupplement slikken?

Om alle benodigde vitamines tijdens de zwangerschap binnen te krijgen kan je het volgende doen:

  • Foliumzuur

    Dit kan je slikken als supplement. Je hebt 400 microgram per dag nodig.

  • Vitamine D

    De belangrijkste bron van vitamine D is de zon, maar extra in de zon zitten gaat je niet helpen om aan je verhoogde behoefte te voldoen. Daarom is het verstandig om ook van vitamine D een voedingssupplement in te nemen van 10 microgram per dag.

  • Omega 3

    Omega 3 vetzuren zijn goed voor de moeder en je ongeboren kindje. Het is bijvoorbeeld nodig voor de hersenontwikkeling van jouw baby. Omega 3 zit in vis, met name vette vis zoals zalm. Vis uit vacuüm verpakkingen kun je beter niet eten omdat er bacteriën in kunnen zitten die schadelijk zijn. Je kunt wel zalm helemaal gaar bakken of bereiden in de oven, dan is het veilig om te eten. Probeer 1 keer in de week vette vis te eten, dan krijg je voldoende omega 3 binnen. Lust je geen vis of ben je veganistisch, dan kun je kiezen voor plantaardige omega 3.

  • IJzer

    Zwangere vrouwen hebben een grotere kans op een tekort aan ijzer. Een ijzertekort kan bloedarmoede tijdens de zwangerschap tot gevolg hebben. Met een gezond voedingspatroon dat uit veel groenten, noten, eieren, rood vlees, volkorenproducten of goede vleesvervangers bestaat, krijg je genoeg ijzer binnen. Merk je dat je je vaak moe voelt, vraag dan advies aan de verloskundige. Ga niet zelf supplementen slikken waar veel ijzer in zit, want teveel ijzer is schadelijk voor de lever.

  • Jodium

    Jodium is een belangrijk mineraal dat ervoor zorgt dat je schildklier goed werkt en het is daarnaast onmisbaar voor de groei van kinderen. Zwangere vrouwen hebben iets meer jodium nodig dan niet zwangere vrouwen. Als je minimaal 4 (volkoren)boterhammen per dag eet, krijg je voldoende jodium binnen.

    Jodium wordt door bakkers namelijk toegevoegd aan brood. Biologisch brood bevat vaak geen bakkerszout en daarom ook geen jodium. Check altijd het etiket om te bekijken of er bakkerszout in zit. Let heel erg op met het innemen van jodiumtabletten zoals kelptabletten. Het is vaak niet helemaal duidelijk hoeveel jodium deze tabletten bevatten. Zorg er in ieder geval voor dat je nooit boven de ADH uitkomt. Je kunt ook extra jodium binnenkrijgen door gekookte eieren, witte vis, kaas, halfvolle melk of runderlappen te eten.

Als je de genoemde vitamines inneemt zoals beschreven, dan krijg je alle benodigde vitamines tijdens de zwangerschap binnen. Je hoeft andere vitamines niet extra te slikken.
Wil je dat toch gaan doen, zorg dan dat je niet boven de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) zit. Deze moet dus 100% of minder zijn. Sommige vitamines kan je namelijk ook te veel binnen krijgen.

Moet je in het eerste trimester erg veel overgeven en ben je bang dat je te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan kun je in overleg met een verloskundige multivitaminen slikken. Neem dan een multivitamine voor zwangere vrouwen, hier zit de juiste hoeveelheid foliumzuur en vitamine D in en niet te veel vitamine A. Want van vitamine A mag je niet teveel binnenkrijgen.

Bron: voedingscentrum.nl

vadersschapsverlof 2019